Connect with us
Arhitektura

#Intervju: Predrag Milutinović, MAPA Architects – Balans između emocija, očekivanja i interesa

Za časopis ā€žgrenef – građevinarstvo & energetska efikasnostā€ govori Predrag Milutinović, MAPA Architects studio

Svaki novinar bi uradio i najluđe stvari za dobar intervju i to vam potpisujem. Kako vam zvuči savet jednog kolege, kada sam mu spomenuo sa kim želim razgovarati o stanju u arhitekturi kod nas, da je mog imenjaka Peđu teÅ”ko uhvatiti slobodnog i 15 minuta u toku dana i da organizujem sačekuÅ”u ukoliko želim intervju sa njim?

Nisam imao iskustva sa organizovanjem sačekuÅ”a, ali sam se pomirio sa tim, ako već ne postoji ni jedan drugi način da to izvedem. Ipak, dobar intervju je izazov. Posle nekoliko meseci, u stvari proÅ”lo je viÅ”e od 180 dana, od telefonskih poziva, sedeo sam u jednom kafeu na Vračaru sa mojim imenjakom Peđom Milutinović, osnivačem MAPA Architects-a.

Predrag Rađen, urednik časopisa "grenef" i Predrag Milutinović, MAPA Architects

Predrag Rađen, urednik časopisa „grenef“ i Predrag Milutinović, MAPA Architects

Napravili smo selfi sa podignutim palčevima i poslali fotografiju naŔem drugu Lazi, jednom, viŔe priznatim, nego poznatim novosadskim arhitektom čiji potpis i prezime Kuzmanov danas investitorima vrede mnogo, a on se baŔ i ne sekira zbog toga. Slabovidi Laza nije prepoznao koji smo prst podigli pa je morao zumirati na telefonu.

Peđa, beogradski arhitekta, koji vodi poreklo iz Ivanjice, u mnogo čemu se razlikuje od svojih kolega, a prepoznao sam i nekolicinu sličnosti ili stavova koje delimo. Danas razgovarati sa ljudima iz struke, otvoreno i bez ustezanja je prava retkost. Nekako, nikada nisam voleo klasične i tipske odgovore, gde se sagovornik trudi iz petinih žila da se dopadne svakom čitaocu.

Moj imenjak je neko ko ima svoje stavove i nema problem da to javno iznese. Njegovi klijenti su uspeŔni ljudi iz raznih oblasti i verujte mi na reč da to nije slučajnost.

Šta je ono Ŕto vas je u mladosti privuklo ka arhitektonskoj profesiji?

Opredeljenje da se bavim arhitekturom nekako je sazrevalo u gimnazijskim danima. Možda su časovi likovne kulture nekako inicirali tu moju potrebu da razmiÅ”ljam o arhitekturi. Van nastavne aktivnosti, crtanje kod sjajnog profe sa nadimkom Mikelanđelo, bile su inspirativne za buđenje radosti stvaranja. Inspirativni kabinet likovnog, praktično loft sa fantastičnim severnim svetlom, kao da nas je prosvetljivao. Na tim časovima sam počeo da razmiÅ”ljam o arhitekturi i prostoru. Kasnije, upoznajući i družeći se sa Prof. Petrom Vulovićem, kroz razgovore i polemike o prostoru, zaključio sam da je arhitektura moj zadatak i put. Kreiranje prostora me je zanimalo ne samo sa umetničkog aspekta, već i sa prostorno-funkcionalnog, orkestracija i matematika prostora, shvatio sam uticaj koji prostor ima na razvoj druÅ”tva, i svoju potrebu da učestvujem kreirajući ga.

Zumtobel Group centar, 3D vizualizacija

Zumtobel Group centar, 3D vizualizacija – MAPA Architects

Sa kakvim emocijama i sentimentom gledate na prve korake u struci?

Želja, radost, strah, trema, pauza, kreativna inkubacija, to uzbuđenje prvog koraka me vraća na skicu, na prvu radost kreacije koja će možda postati objekat, prostor. Prve teme su bile joÅ” na studijama, Å”to kroz učeŔće na konkursima sa etabliranim arhitektama, Å”to u reÅ”avanju pojedinih problema svojim poznanicima i prijateljima.

Oni ozbiljniji koraci su se desili prvo u birou kod Arh. D. Miljkovića i Arh. J. Mitrovića, a nakon toga u okviru Delta Investa, gde sam u trenutku velikih razvojnih projekata Delta Holdinga, dobio priliku da kreiram i izvodim istovremeno.

Zumtobel Group enterijer

Zumtobel Group – MAPA Architects / foto: Relja Ivanić

Prvi koraci su važni, važne su prve prilike, one ponuđene, i one stvorene. Radeći na velikom broju projekata, dobio sam Å”ansu da učestvujem i koordiniram projektovanje. Posmatrajući reÅ”enja koja su bila u pripremi, osetio sam potrebu da iskažem svoj stav, kroz konsultaciju, i kroz konkretna reÅ”enja. Nije mi bilo teÅ”ko da posao nosim kući i da pokuÅ”am da napravim neku dodatu vrednost za projekat, za kompaniju, pa i za sebe. Projekat Honda Auto centra na Novom Beogradu je prilika koju sam sam sebi stvorio. To je bio moj prvi veliki zadatak i stvorena prilika, a kompaniji su takvim projektom zadržana velika sredstva kao uÅ”teda. To mi je otvorilo put ka novim prilikama u okviru kompanije koje su se razvile u ozbiljne i zapažene objekte.

Konkursno reŔenje ETS - 3D vizualizacija - MAPA Architects

Konkursno reÅ”enje ETS – 3D vizualizacija – MAPA Architects

Jedan deo vaŔe karijere proveli ste u kompaniji Delta holding na poziciji direktora za arhitekturu i dizajn i učestvovali ste u procesima projektovanja na nekolicini značajnih objekata iz tog vremena?

U sistemu Delta Holdinga proveo sam period od 2003.do 2015. godine, radeći na raznovrsnim tipologijama objekata, na početku u pripremi idejnih reÅ”enja i razvojnih koncepata, a kasnije na rukovodećim pozicijama.

Sazrevajući kao arhitekta projektant i menadžer, proÅ”ao sam sve segmente projektovanja i izgradnje i razvoja investicija kroz Real Estate.

Kroz saradnju sa inostranim principalima poput BMW-a, ICH hotels Group, Honda, Delta Generali, Reno, Fiat, Bauhaus, stekao sam neka posebna znanja koja se odnose na standardizaciju i korporativnu arhitekturu tehnoloŔki zahtevnih objekata. Tokom ovog perioda učestvovao sam u procesima pripreme razvoja, projektovanja i izgradnje preko 200 objekata raznih tipologija.

Posebno važna uloga za mene je rukovođenje timovima na projektovanju i izgradnji značajnih i kompleksnih objekata, među kojima je: Rekonstrukcija hotela Intercontinental Beograd / ā€žCrowne Plaza Beogradā€œ (2013. god); Objekat je dobio nagradu ā€žSaint Gobain Rigipsā€ za najlepÅ”i enterijer u Srbiji u kategoriji HOTELA (2014. godine), i specijalnu povelju zaÅ”tite graditeljskog nasleđa.; Intercontinental Hotel Ljubljana 2014./2015. godine.

Rad sa timom Delta Fondacije je možda najznačajniji period mog rada kao arhitekte projektanta. Svoj prvi značajniji autorski pečat ostvario sam na projektovanju i izgradnji objekata kojima su upisani novi standardi u projektovanju objekata specijalne/ posebne namene, i kao takvi postali primer u regionu.

Centar Sunce / foto: Ana Kostić

MAPA Architects – Centar Sunce / foto: Ana Kostić

Objekat Sunce na Bežanijskoj kosi, sagrađen 2012. godine, je prva Zadužbina Delta Hodinga, kojom je obnovljeno zadužbinarstvo na ovim prostorima. Objekat je nagrađen značajnim priznanjima, Nagradom Grada Beograda za Arhitekturu i urbanizam 2012., i Nagradom časopisa Novosti za Najbolje Realizovano delo u 2012. godini.

Druga zadužbina, Paraolimpijski Centar ISKRA u Kragujevcu, prvi objekat za smeÅ”taj i rekreaciju Paraolimpijaca u ovom delu Evrope. Ovaj projekat je utemeljio nove vrednosti i doneo nove standarde. Objekat je nagrađen GRAND PRIX 39. SALONA ARHITEKTURE, Muzeja Primenjene Umetnosti u Beogradu za 2017. godinu.

Kakvo je vaŔe iskustvo i koliko su Vas oblikovali rad u velikom sistemu i korporativna arhitektura? Kako zadržati, razviti lični izraz sa jedinstvenom vizijom uz onaj determinisani koji je u službi korporacije?

Kroz dugogodiÅ”nji rad u korporaciji, proÅ”ao sam velike vežbe. Imao sam sreću da radim na svim tipologijama projekta, sa svim nivoima investitora, kroz različite pristupe projektovanju, od najmanjih do najvećih projekata. Ne zaboravljajući svoju vokaciju arhitekte borio sam se sa prihvatanjem i nametanjem, ostvarivanjem većih i manjih kompromisa. Ta vežbanja su se odnosila i na nastojanja da ono Å”to je korporativno i standardno, bude i obojeno odnosom prema arhitekturi, objektu, projektu, ne nužno ličnim pečatom, već pomakom koji može biti ostvaren i prepoznat na svim nivoima razvoja jednog projekta.

Korporacije u velikoj meri mapiraju gradove, države, Å”tetno je da izgradnjom novih koncepata i savremenih objekata ne pomeramo granice i ne doprinosimo struci. Uvek sam se borio za tu dodatnu vrednost, koja u tim vremenima brzog razvoja nije bila jednostavna. Uvek je lični izraz sa jedinstvenom vizijom polje u kome najviÅ”e želimo da se oprobamo. Sam stvaralački proces prija iako je težak, radite po osećaju, težnjama, željama, umeću, sami se ograničavate i usmeravate u okviru regulatornih zadatih ograničenja. Ta sloboda je neprocenjiva i važna za svakog autora.

Jedino ona nas dovodi do jedinstvenog, prepoznatog autorskog opusa. Ukoliko težimo stvaranju arhitekture koja nas hrani. Ali uvek imate korisnika, investitora, koji ne retko žele da učestvuju, ne standardom koji opterećuje, već miÅ”ljenjem i željom da se kroz neki projekat potvrde. Treba biti pažljiv svakako.

Nekada su slobode u projektovanju opterećujuće. Mera je važna, ona dolazi sa godinama i kilometrima iscrtanih linija. Korporativna arhitektura jeste ograničavajuća. Nekada veoma restriktivna. TeÅ”ko je naterati sebe na početku jednog stvaralačkog procesa da prihvatiÅ” otežavajuće ili besmislene granice. To naravno zavisi o kojim je projektima reč, tehnoloÅ”ki procesi rada ili proizvodnje su važni i moraju se poÅ”tovati. Veći problem je u nametanju korporativnog brendiranja, identiteta koji se prenosi, nekada vrlo nametnuto, da se ne može ostvariti arhitektonski izraz ili vizuelna komunikacija. Ali uvek postoji način i mogućnost da se napravi iskorak.

MIND Office House, Lužnice enterijer

MIND Office House, Lužnice – MAPA Architects / foto: Relja Ivanić

Nakon par godina nastojanja da neÅ”to ā€žpromenimā€, dodam, posle jednog za mene važnog projekta, dobio sam komentar svog prijatelja prof. Branislava Mitrovića, koji me je ohrabrio rečima: ā€žOvim objektom promenio si tu nametnutu ikonografiju monolitnih, bezličnih box-eva sa komercijalnim sadržajima.ā€

Mapa Architects ste pokrenuli kao arhitekta sa zavidnim iskustvom, ali ste za relativno kratko vreme napravili prepoznatljiv BREND, ne samo u Srbiji i Ŕire?

Nakon korporativne karijere, radio sam jedno vreme kao samostalni umetnik, a potom sam se odlučio za osnivanje svoje prakse. Mapa Architects, osnovan je sa idejom nastavka kontinuiranog bavljenja projektovanjem, dizajnom, dizajn i projekt menadžmentom.

Svoje bogato iskustvo u svim procesima, smatrao sam da je potrebno i nastaviti, u svim segmentima dalje, da to iskustvo treba da se prenese i unapredi u razmeni sa mlađim talentovanim kolegama.

Smatram da smo do sada uspeli da osnažimo tim i utemeljimo neke nove vrednosti naÅ”eg rada kroz posebnost pristupa svakom zadatku i svakom klijentu. Mislim da je takav pristup do sada bio cenjen i prepoznat, pre svega kod klijenata sa kojima smo radili u prethodnom periodu i koji nastavljaju saradnju na novim projektima i na najbolji način potvrđuju da smo na pravom putu.

Studio Mapa Architects, za mene predstavlja prirodni razvoj u mom daljem arhitektonskom delovanju. Nadam se da ćemo nastaviti dalje ka utemeljenju nekih novih arhitektonskih reÅ”enja koja će stvarati vrednosti po kojima će studio MAPA Architects biti prepoznatljiv, a da će svaki pojedinac kroz studio ostvariti sebe.

Vila Istra, Krasica / foto: MiloÅ” Martinović

Vila Istra, Krasica – MAPA Architects / foto: MiloÅ” Martinović

Kako se razvija brend – od ličnog imena do veoma cenjenog arhitektonskog studija?

Razvoj brenda je dugogodiŔnji proces vezan za postavljanje vizije, misije, vrednosti koje stvarate, pogotovo kada se radi o kreativnim industrijama. Proces formiranja tima je posebna tema, ni malo lakŔa, bez obzira koliko ste sami do tada uradili, koliko iskustva nosite, projekte koji su vas do tada afirmisali. Upravo afirmacija i dotadaŔnji rad vas obavezuju, i po tom radu vas ljudi i prepoznaju i pozivaju za dalju saradnju, i prave meru vrednosti ispod koje ne smete.

Moja želja je da kroz stvaranje tima to ne bude manufaktura razvoja samo mojih ličnih poteza i kreacija, već da se svako nadogradi i doda svoj Å”arm, a to je težak proces. Nije lako prepustiti se i očekivati, a očekivanja su dvosmerna. Razmena je važan segment arhitektonskog delovanja u timu, nadovezivanja i nadogradnje.

Konkursno reÅ”enje Rozino, Budva - 3D vizualizacija - Branko Jovanović

Konkursno reÅ”enje Rozino, Budva – 3D vizualizacija – Branko Jovanović

Pitanje od ličnog do timskog jeste važno. Potrebno je imati dovoljno slobode u sebi i poÅ”tovati i prihvatiti i tuđu da bi se svoja založila. Osnivajući studio ja sam lično založio za posebno i opÅ”te, jer je moj rad u osnovi startne pozicije studija koji je novo polje delovanja, sa novim ljudima različitih temperamenata, stavova, ambicija, pa i talenata.

U procesu stvaranja tima zalažete sopstveno i pokuŔavate da izbalansirate odnos da kvalitet prevlada, da se estetike privuku i dovedu na istu rezultantu, da proizvod bude timski. Mislim da smo u startnim godinama, uspeli da, različitosti saberemo i usmerimo u jednom pravcu kako bi naŔe zajedničko delovanje dalo Ŕto bolji rezultat.

Ljudi koji čine Mapa Architects su talentovani, radni, lojalni, požrtvovani pojedinci bez kojih se ne bi polako gradio temelj, nadam se dobre arhitektonske prakse.

Kakav je danas status arhitekte kod nas u druŔtvu, a kakav u razvijenim i modernim zemljama?

Arhitektura je važna za druÅ”tvo, a kakvo nam je druÅ”tvo u svakom pogledu je takva i njegova arhitektura. Arhitektura je kao delatnost nekako uvek između interesa i emocija, a svako ima svoja očekivanja. Mnogostruka je uloga arhitekata, kao stvaralaca i kao izrađivača tehničke dokumentacije u procesu integrisanog razvoja investicija, tako da status možemo posmatrati sa viÅ”e aspekata. Od statusa u druÅ”tvu kao takvom, preko statusa u procesima, i statusa umetnika, stvaraoca. Svoj status arhitekta gradi godinama, kroz veliki rad, sticanjem iskustva, znanjem, kontinuitetom, a pouzdanoŔću se dolazi do poverenja i poÅ”tovanja same profesije i ličnosti arhitekte.

Kula IPS / 3D model: MAPA Architects

Kula IPS / 3D model: MAPA Architects

U naÅ”em druÅ”tvu je arhitekta i dalje servis, potreba u lancu proizvodnje objekata, ali se i to polako menja. Interes je preovladao u izgradnji, objekti se ne grade samo prema utilitarnim osnovnim potrebama, već pretežno iz potrebe za zaradom i viÅ”kom vrednosti. Arhitektura se sve viÅ”e posmatra kao servis za brzu gradnju radi viÅ”ka kvadrata koja je ekspresivna na prvi pogled, nema vremena za posvećivanje i inovaciju.

Ne možeÅ” da živiÅ” u ovom svetu a da ne budeÅ” deo njega, tako da je jako teÅ”ko i najvažnije pronaći meru, balans. Mislim da su se u naÅ”em druÅ”tvu arhitekte viÅ”e prilagođavale trenutku nego Å”to su ga menjali. Time su nekada naÅ”e intervencije u prostoru usmerene na otklanjanje posledica, a ne produktivne i inovativne, razložne pokrete.

Savremeni svet je iznedrio dosta davno sve slobode koje su omogućile pojavu star arhitects-a po kojima mi nekada prepoznajemo status savremenog arhitekte, onih koji utiču i menjaju po difoltu. Poslednjih godina se ipak situacija popravlja, ali arhitekta i arhitektura i dalje nisu na mestu koje nam/joj pripada.

Koji je najvažniji doprinos arhitekte u jednom druŔtvu?

Prostor je poruka! PoÅ”tovanje ljudi, poÅ”tovanje zemlje, resursa! Jednom izgrađeni prostor je istroÅ”en resurs, moramo biti pažljivi u planiranju i kreiranju prostora. NaÅ”a uloga kao arhitekata je da vidimo stvari koje drugi ljudi ne vide, ili da predvidimo razvoje i tokove, koji svakako imaju veliki uticaj i doprinos druÅ”tvu. U svom profesionalnom delovanju moramo se voditi i načelom javnog i opÅ”teg interesa, zato je važan fokus i kontrola u stvaralačkom procesu ili bilo kom delovanju u prostoru.

Arhitektura mora i treba imati temu, suÅ”tinu, matematiku lepote, merljivu, ne samo ekspresiju trenutka i trenda. Kultura stanovanja je u velikoj meri menjana uticajem arhitekata, a samim tim i promene lifestyle, načina života. Tako da arhitekte imaju veliku odgovornost u svom delovanju, i ne samo dok stvaraju, već i da prate opÅ”ti interes kao profesija, da utiču da do greÅ”aka ne dođe. Arhitekte kao donosioci nove ideje, projektujući poteze i komplekse mogu u mnogome da utiču na razvoj zajednice i osećaj ljudi u tom prostoru. Važan je stav i prema korisnicima i prema konzumentima, to se mora imati u vidu.

MIND Office House, Lužnice - skica i studija fasade, MAPA Architects

MIND Office House, Lužnice – skica i studija fasade, MAPA Architects

Živimo u svetu gde svakim danom ima sve viÅ”e arhitekture. Da li će arhitektura promeniti svet i na koji način?

DruŔtvo u kome živimo, kultura života nas uči životu, pa je iz svega ovoga jasno da arhitektura koja u mnogome utiče na kulturu života, može i menja planetu, ali i navike ljudi i oblikuje nove generacije na mnogostruke načine.

Značajna odgovornost arhitekata je u uzajamnosti sa stavovima zajednice i njene prakse u oblasti prostornog stvaralaÅ”tva. Savremeni način života doveo je do izgubljenog osećaja zajednice. Taj imaginarni razmernik u nama od koga krećemo mora biti balansiran jer formira dalju meru promena i formiranja generacija koje dolaze, jer oni ulaze u formiranu prostorno kulturnu matricu.

Bitan aspekt su klimatske promene koje su godinama bile samo tema, sada su realnost. Inovativna arhitektura i pronalaženje novih modela i pristupa mora pomoći u smanjenju globalnog zagrevanja. Mera i odnos sa prirodom, mera uzurpacije resursa, koriŔćene autohtonih prirodnih materijala, projektovanje čovekomerne arhitekture, a ne kapitala je uslov stvaranja zdrave zajednice i ostavÅ”tine za budućnost.

MIND Office House, Lužnice - MAPA Architects / foto: Relja Ivanić

MIND Office House, Lužnice – MAPA Architects / foto: Relja Ivanić

Jedan naÅ” arhitekta mi je rekao da momentalno prekida razgovor kada mu klijent dođe na prvi sastanak sa pinterest ili instagram idejama. Kakva je situacija kod vas i do koje mere ā€žsluÅ”ateā€œ investitora?

To su sve čeŔći primeri, da klijent dolazi sa ā€žsvojomā€ = preuzetom idejom sa Pinteresta ili nekog portala, koju treba ā€žsamo maloā€ razraditi. Tu treba biti sasvim iskren jer i arhitekte, posebno dizajneri enterijera i dekorateri, vrlo često pribegavaju sličnoj metodi kada klijentima preporučuju neke inicijalne ideje, preko moodbordova ili inspiracija u početnim fazama rada.

Nisam rigidan po tom pitanju, jer su moji klijenti pretežno ljudi sa kojima sarađujem duže godina pa razumem i takav vid komunikacije, i pravilno ga kanaliÅ”emo. Vreme je takvo da je digitalizacija procesa sve ubrzala. Ubrzali su se i procesi projektovanja i softverski je sve to jako dobro podržano, ali na žalost klijenti su joÅ” brži jer traže odmah. Vrlo često slika je ispred tehničkih reÅ”enja, jer klijenti traže da vide kako će to izgledati pre nego Å”to potvrde, a da bi se doÅ”lo do tog rendera potreban je dug rad, a iza toga joÅ” duži. Onog trenutka kada pokažete sliku sve je gotovo, iako tek počinje, opasne su te igre. Tu dolazimo do angažmana, ko je klijent, koja je vrsta projekta itd.

Vila Istra, Krasica - MAPA Architects / foto: MiloÅ” Martinović

Vila Istra, Krasica – MAPA Architects / foto: MiloÅ” Martinović

Ako je neÅ”to tailor-made, onda tu nema mesta ni Pinterestu ni slikama na brzakaā€¦ bitan je proces. Nekada su arhitekte bili donosioci novih ideja, mistici, tek kada su objekti dobijali oblikovnost u izgrađenim masama, shvatana je prava veličina ideje i poteza u potpunosti. Sada je sve to demistifikovano i viđeno pre nego Å”to je krenulo.

Mislim da su kod jednoporodičnih vila i stanova ti uticaji, i želja za učestvovanjem najveće, jer grade svoj dom. Moj pristup u takvim projektima koji se dugo ā€žkrojeā€ je da se moraju osluÅ”kivati potrebe investitora, ali sa stavom i kanalisanjem ideje da bi rezultat bio dobar.

To balansiranje i nadovezivanje i razmenu prilikom projektovanja između nas i klijenta, jedan naÅ” investitor naziva plusingom, kao nadogradnju u stvaralačkom procesu u kreativnim industrijama.

Koji su primeri dobre arhitektonske prakse u Srbiji i zaŔto nema viŔe takvih projekata?

Poslednjih godina su mnogostruki primeri dobre prakse. Izgrađeno je puno objekata i kompleksa, i u toj masi ima dosta uspelih tema. Pretežno su uspele teme samostalni objekti, pre nego kompleksi, jer su kompleksi uvek opterećeni miksom i velikim interesima, nažalost i bez dobrog balansa. Mnogi projekti jesu doÅ”li kao koncepti sa strane iz inostranstva, Å”to nekada nije baÅ” najbolje reÅ”enje jer se u pre konceptu ne uzmu svi aspekti genius loci-a, koje je potrebno sagledati. Savremene pristupe projektovanja prihvatili smo svi, tako da sve teme mogu biti kvalitetno savladane i u okvirima srpskih arhitektonskih praksi, od ideja koje ne zaostaju za razvijenijim svetom.

Stambeni objekat DT, 3D vizualizacija - MAPA Architects

Stambeni objekat DT, 3D vizualizacija – MAPA Architects

Svaki sagrađeni objekat jeste deo naÅ”e zajednice i biće njen deo dugi niz godina. Da li Vas nasleđe, kreativnost i funkcionalnost drže stalno korak ispred sadaÅ”njice?

O svemu navedenom je potrebno uvek promiÅ”ljati u procesu, ali ne biti izgubljen, zagledan previÅ”e u budućnost, niti zatočen u sadaÅ”njosti. Svakako se trudim da ne zaboravim nasleđe, i da na temeljima nasleđa, razmiÅ”ljajući o savremenom trenutku i budućim vremenima, dam svoj odgovor u prostoru. Gotovo u svim vremenima se koriste iskustva proÅ”losti i dobri primeri prakse. Nekada je taj korak viÅ”e ispred vremena, dobar za pomeranje granica, ali ume da vas izmesti iz objektivnog trenutka i stvarnih potreba.

Arhitekta treba da bude vizionar i zagledan u nove tendencije i inovacije, ali to zavisi i od zadatka. Nekada je forma pratila funkciju, danas uveliko funkcija prati formu. Moderna arhitektura ne mora nužno da bude u skladu sa funkcijom, od nje se i očekuje da bude vanvremenska.

Koliko je teÅ”ko u vaÅ”em poslu pronaći balans između kreativnosti, funkcionalnosti, energetske efikasnosti?

Mera je važna u svemu!! Kompozicija, balans masa, materijala, puno praznoā€¦ Kreativni postupak, početna faza i senzacija nas povedu, nekada i zavedu, pa taj proces odnosa i tretmana spolja unutra, utilitarno ili estetsko, energetski efikasno, nije lak. Radost kreacije novih reÅ”enja, sa pokuÅ”ajem bez ponavljanja nas tera na pokuÅ”aj inovacije i primene novih pristupa, uvek je drugačije.

U svakom projektu može se odmah videti mucanje ili rečitost i estetska i funkcionalna, ali ova energetska se može sagledati samo u godinama eksploatacije.

Arhitektura nije samo dizajn sam sebi kao svrha, dizajn je i radi komfora, udobnosti i jasnog rada svih funkcija. Nije lako napraviti taj balans, i potrebno je imati meru da svaki učesnik procesa, od arhitekata, preko konstruktivca i instalatera, budu usmereni i orkestrirani da bi produkt imao sve neophodne kvalitete. Ti kvaliteti danas se prepoznaju i kroz energetske pasoŔe, pa je važan aspekt funkcionalnost sistema i komfor u Ŕirem smislu od prostornog.

Vila RH, Podgorica, 3D vizualizacija - Predrag Milutinović MAPA Architects

Vila RH, Podgorica, 3D vizualizacija – MAPA Architects

U kom smeru se menjao ili razvijao vaÅ” pravac u profesionalnom i smislu i da li se danas viÅ”e osećate kao Mapa Architects ili Predrag Milutinović?

Svaki čovek, pa i arhitekta, mora voditi dijalog sa samim sobom. Akumulacija znanja i inspiracije i problem ispoljavanja talenta je pitanje tog balansa u odnosu prema stvaranju, ličnom i zajedničkom.

Mapa Architects je za mene menjanje trenutka, izmeÅ”tanje, ali ne otklon od ličnog, već zalog ličnog za opÅ”te. Osnovna ideja stvaranja brenda su različiti pristupi, različite tipologije, sinteza ideja radi nove produkcije i akumulacije i inovacije na jednom mestu. Profesionalno sam i dalje lično arhitekta Predrag Milutinović, koji stvara kroz Mapa Architects pokuÅ”avajući da kanaliÅ”em i jasno napravim sintezu i sabiranje, evaluaciju naÅ”ih zajedničkih kvaliteta da prevlada prava i najbolja ideja. To možete nazvati i nekakvom pobedom nad egom zarad viÅ”eg interesa zajednice, mada je Ego potreban nekada kao pojačano samopouzdanje kroz kreativni zanos i ispoljavanje talenta, ali ne i u odnosima u timu.

MiÅ”ljenja sam da sam do sada dovoljno uradio na svim poljima delovanja da bih se prepoznavao kao pojedinac, kao ime, ali da, uslovno rečeno moja praksa ne mora da nosi to ime, već da ako radite u timu zajednički stvarate dalje neke nove vrednosti, ako smo se za taj rad opredelili. Sve jedno, ako nemate dovoljno ljubavi niÅ”ta nećete uraditi ni sami ni zajedno u timu.

Vila Senjak, 3D vizualizacija - MAPA Architects

Vila Senjak, 3D vizualizacija – MAPA Architects

Koliko su stručna literatura i časopisi važni za svakog arhitektu i struku uopÅ”te. Å ta je ono Å”to se nalazi na vaÅ”em stolu i kako vam se čini razvoj i misija časopisa ā€žgrenefā€œ?

Ja sam predstavnik generacije koja voli knjige i časopise, skicu, olovku papirā€¦. Mi smo od studija pa na dalje koristili Detail, Domus, J+A, Riba, Oris, to su bili časopisi koji su nas hranili novim tendencijama. Mislim da se prelaskom na digitalizaciju nekako i emocija prema učenju raslojila, umanjio se taj odnos prema informaciji koju dobijamo. Portali, blogovi su preovladali, Å”to nije niÅ”ta loÅ”e, ali većinu ne čitamo kao sadržaj, već prelistavamo slajdove, slike.

Pobornik sam pristupa da ukoliko želite da neko sa sigurnoŔću pogleda neki vaÅ” produkt, taj produkt osim u digitalnom obavezno podnesete i u Å”tampanom obliku. Iako je lakÅ”e deliti sadržaje digitalno, ipak hard kopija obavezuje da se pogleda i njeno materijalno prisustvo obavezuje na poÅ”tovanje tog rada.

Ovime nekako odajem priznanje vaÅ”em radu da, u ovom vremenu ā€žlakih komadaā€œ i sadržaja koji se tek dele i Å”eruju, proizvodite izdanja na papiru. Sam program izdanja i bogatstvo tema ukazuje na ozbiljnost pristupa i želju da se napravi razlika i da časopis postane deo literature, ili kreativnog nereda stola nekog arhitekte, Å”to u mom slučaju i jeste.

Na Ŕta ste prvo pomislili kada ste dobili poziv da budete deo asocijacije ASAP i kako posmatrate zajedničke ciljeve?

Na jedinstvo i razmenu. Ubrzavanje savremenog druÅ”tva, poslovanja, navode na potrebu viÅ”eslojnog umrežavanja i razmene, praćenja razvoja struke, održivog razvoja, zaÅ”tite prirodne sredine i resursa, okruženja i potreba korisnika. Udruženje ASAP otvara Å”irok spektar razmene unutar samog udruženja i uticaj u druÅ”tvenoj zajednici u Srbiji i regionu u smislu stvaranja okruženja kvalitetnijeg poslovanja, kvalitetnijeg i komfornijeg rada i priznavanja profesije struke kao umetnosti i kao delatnosti. Iznad svega očekivan je uticaj na svest u druÅ”tvu radi prepoznavanja vrednosti stvaralačkog rada arhitekata, vrednosti arhitekture i uticaja i doprinosa na prostor, druÅ”tvo, kulturu i nasleđe.

Mislim da sa početkom delovanja organizacije svi imamo velika očekivanja, ali i obavezu delovanja, aktivnog učeŔća u stvaranju ne samo boljeg ambijenta u kome delujemo, već i druÅ”tva u celini, Å”to i jeste jedna od misija arhitekture.

Sedeli smo sat i po i ja sam se iz minute u minut oduÅ”evljavao energijom koju nosi ovaj čovek. Ne, nismo radili intervju tako kratko. Peđa je na moja pitanja odgovarao mejlom, a ja sam ga vraćao dva puta sa molbom „skrati čoveče, kako da spakujem 30.000 karaktera na Å”est ili osam strana. Obećao je da će u narednim izdanjima ā€žgrenefa“ pisati, a ja znam da ćete njegove tekstove čitati sa uživanjem.