Arhitektonski biro N-Martin osnovan je 2005. godine kao prirodan sled dogaÄaja i dugogodiÅ”njeg rada arhitekte Nikole MartinoviÄa. Rad studija je multidisciplinaran i obuhvata arhitekturu, enterijerska ureÄenja, urbanistiÄke projekte, urbanistiÄke i arhitektonske analize, dizajn nameÅ”taja i istraživanja na poljima umetnosti i dizajna.
„Želimo da u svakoj oblasti arhitekture pomognemo klijentima i partnerima da iskoriste sve resurse koji im se pružaju, a da pri tom ne utiÄu negativno na svoju okolinu, samim tim da uÄine svoje okruženje boljim i lepÅ”im mestom za život“ navodi Nikola MartinoviÄ, osnivaÄ studija.
Kroz takvu vizuru razliÄitih interdisciplinarnih celina, smireni i temperamentni doživljaj prostora, njihova arhitektura postaje živopisna sa jakom karakternom crtom i potpisom stvaralaca. O kreativnom putu i ostvarenju ciljeva razgovarali smo sa Nikolom MartinoviÄ. Želeli smo da Vama, naÅ”im Äitaocima predstavimo put kojim se reÄe ide, put koji je postavio standarde kvalitetne arhitekture koji kao skladna celina predstavlja rezultat rada ovog tima veÄ godinama.
Kada je Nikola MartinoviÄ shvatio da želi postati arhitekta?
Kada sam bio klinac u osmom razredu osnovne trebalo je izabrati srednju Å”kolu. Mnogi su u tom periodu birali gimnazije, a meni se tada Äinilo da je gimnazija izuzetno teÅ”ka i da se tamo āpuno uÄiā. Jedini predmet iz osnovne Å”kole koji me je uistinu zanimao bilo je tehniÄko obrazovanje. TadaÅ”nja uÄiteljica tehniÄkog je malo viÅ”e insistirala na tehniÄkom crtanju u arhitekturi. Tu sam nekako bio na svom terenu pa je samim tim logiÄan izbor pao na GraÄevinsku Å”kolu, smer visokogradnja (sadaÅ”nji arhitektonski smer).
E sad, mi iz graÄevinske Å”kole nismo nikad bili baÅ” neÅ”to dobri Äaci, tehniÄka Å”kola u periodu užasnih devedesetih i sva pubertetska iskuÅ”enja nisu nam baÅ” iÅ”la pod ruku, pa smo tako viÅ”e bili ānapoljuā nego u Å”koli. Kroz celu srednju Å”kolu nisam baÅ” imao ideju da nastavim sa fakultetom, jednostavno, ta Äudna vremena i tadaÅ”nja atmosfera nisu baÅ” ulivali mnogo poverenja u sistem. I pored toga imao sam sreÄu da idem u āelitniā razred, tako su nas tada sa smera visokogradnje nazivali. Taj dodeljeni epitet je u suÅ”tini bio opravdan jer su u naÅ”em razredu zaista bili izuzetno dobri Äaci, viÅ”e od pola razreda su bili odlikaÅ”i i naravno svi oni su želeli da nastave sa Å”kolovanjem i na kraju upiÅ”u Arhitektonski fakultet.
To je bila sjajna pokretaÄka energija i nekako je imala velikog uticaja na nas āmalo slabijeā. Jednostavno te povuÄe i poÄneÅ” da razmiÅ”ljaÅ” na tu temu, a i proradi neki inat ā neÄe valjda svi oni na arhitekturu, a ja ne? Prelomni momenat se desio kad su nam jedan dan u Äetvrtom srednje saopÅ”tili kako Äe nam doÄi profesor, sa tada Novosadskog Arhitektonskog fakulteta u nastajanju, da nam održi predavanje kao i predstavljanje arhitekture. Naravno da su se svi iz razreda odazvali, a ja sam baÅ” u to vreme imao neke āobavezeā u dvoriÅ”tu i nisam se prijavio. Ali moja drugarica iz klupe, jedna od onih dobrih, biÄu iskren, da nije bilo nje verujem da ne bi zavrÅ”io srednju, jer sam jedino njen rukopis mogao da Äitam pod uglom od 30 stepeni na udaljenosti od 50 cm, a ona je pisala malo krupnije kako bih mogao prepisati.
E ta Marija me je nagovorila da odem na predavanje. OtiÅ”ao sam i odsluÅ”ao predavanje otvorenih usta. Znate ono kad pogledate dobar film pa kad ostanete bez teksta dok god se ne pojavi ācolor by technicolorā, pa se upale svetla, a vi joÅ” u fotelji poslednji, ne ide vam se, joÅ” bi da gledate, niste joÅ” izaÅ”li iz filma. E, tako je bilo. Profesor koji je tog dana održao predavanje bio je Ranko RadoviÄ. Pet godina posle imao sam tu Äast da mi je uruÄio diplomu na kojoj je pisalo dipl.inž.arh. i nisam je menjao u Mast.inž.arh. i verovatno neÄu nikada.
Arhitektonski studio N-MARTIN je poÄeo sa radom 2005. godine, kako su izgledali vaÅ”i prvi projekti i koji su bili prvi izazovi?
Arhitektonski studio N-MARTIN je zvaniÄno poÄeo sa radom u januaru 2006. godine, a moji prvi poÄeci kreÄu nekoliko godina ranije. Tokom studija, taÄnije 2002-2003. godine poÄinjem da se bavim iscrtavanjem kuhinja, za poznanike i prijatelje. Naime od 1998. godine radio sam na tadaÅ”njem IN radiju kao saradnik u marketingu. Bile su to sjajne godine, organizacije Äuvenih IN radio žurki, nastajanje Exit-a u kojem sam uÄestvovao u stvaranju kao marketinÅ”ki saradnik, sjajni ljudi neke nove underground scene. TadaÅ”nji IN radio se nalazio u FruÅ”kogorskoj ulici u prostorijama kompanije Elpro (bavili su se proizvodnjom nameÅ”taja). Kako smo bili u istim prostorijama imali smo kontakt sa ljudima iz kompanije i tu sam upoznao prvog klijenta koji mi je dao posao crtanja kuhinje, jer ja sam bio jedini sa arhitekture tu u okruženju.
Preko kuhinja sam polako osvajao ostale prostorije, trpezariju, dnevnu, spavaÄu sobu… Dakle, svakom ko bi me angažovao za kuhinju predlagao sam da nacrtam ili dizajniram ostale prostorije. U to vreme ljudi baÅ” i nisu znali Å”ta taÄno arhitekta sve može da radi, uglavnom arhitekte su bili āneki ljudi koji crtaju zgradeā i rade u Planu i ProING-u, a tamo su nedodirljivi. Pa sam polako morao da objasnim kako postoje i arhitekte koji rade enterijere, crtaju plakare, dizajniraju životni prostor. Da, svi su to razumeli, ali naravno niko to nije hteo da plati. Tako da sam smislio naÄin i napravio dogovor sa proizvoÄaÄima nameÅ”taja. Besplatno sam crtao i dizajnirao klijentima, a imao sam procenat kod izvoÄaÄa za posao koji sam doneo.
To sad nije niÅ”ta novo, ali verujte mi tad je bilo. I tako jedan po jedan mali enterijer doveo me je do prvog ozbiljnog posla. Bio je to restoran PASHA u Novom Sadu. To je bilo davne 2003. godine i do tada su svi restorani izgledali isto, kao kafanice. Prvi novosadski fine dining, za to vreme, ultra savremenim enterijerom je bio PASHA. To je bila ta prekretnica. Kasnije su dolazili razni zanimljivi poslovi, uglavnom kafiÄi, diskoteke; Kafe Loutrec, diskoteka Piping i druga sliÄna mesta.
Sve tako do 2005. godine kad je bilo prirodno da freelance posao preÄe u formu studija i tako je nastao N-MARTIN. Prvi prostor je bio u baraci u ulici Marka Miljanova na Podbari. Kuriozitet je, kad se zapetljam sa ulicama objaÅ”njavajuÄi novom klijentu kako da me naÄe, najlakÅ”e je bilo objasniti, baraka preko puta Dom Perignon-a, to je u 100% sluÄajeva razbijalo tremu i atmosferu pravilo opuÅ”tenom. NovosaÄani Äe znati o Äemu priÄam.
Tokom svih ovih godina promenili smo Äetiri prostora, ali moram priznati da je prvi bio najÅ”armantniji. Izazova je bilo na pretek, o njima se Äitav jedan podcast može snimiti, ali jedno je sigurno, sve smo uspeli da ih prebrodimo. I sad posle ovoliko godina mogu sa sigurnoÅ”Äu da kažem, Å”to viÅ”e znaÅ” o posledicama tvojih planiranih postupaka, to ti je teže da kreneÅ” i ostvariÅ” zamisao koju imaÅ”. Tako da mi je u neku ruku drago svih pogreÅ”nih poteza koje sam napravio, jer su možda tada izgledali pogreÅ”ni, a iz ove perspektive su trebali da se dese, baÅ” takvi.
Kako izgleda proces projektovanja jednog objekta u vaŔem birou? Da li radije sledite želje i afinitete klijenata, ili je to miks potreba klijenta i vaŔeg iskustva?
Ovo je jako dobro pitanje. Da bi klijent bio zadovoljan moramo raditi u skladu sa njegovim željama, to je logiÄno. Å to se ne poklapa baÅ” uvek sa naÅ”om vizijom. Postavlja se pitanje, kako to pomiriti? Kako napraviti da želje klijenta budu u skladu sa naÅ”im kreativnim nadahnuÄem? Kako da klijent razume i prihvati naÅ”u viziju kao svoju želju? Kako da od onog stava āJa imam sve u glavi, treba mi samo arhitekta da to nacrtaā stvorimo da baÅ” to Å”to mu damo je ono Å”to on želi, a ustvari je naÅ”a vizija bez kompromisa.
Da, teÅ”ko je, i sve to zahteva mnogo vremena i rada sa klijentom i na kraju da li je moguÄe? Da, jeste. Ono Å”to znam i Å”to me je iskustvo nauÄilo je da svi mi u naÅ”oj struci moramo biti pomalo psiholozi. Moramo sasluÅ”ati klijenta, razumeti ga, ali treba i on da shvati da smo ga razumeli. Treba da uvidimo njegove potrebe, ne samo one poslovne ili privatne, veÄ ponekad i emotivne. Da dobro postavljenim pitanjima dobijemo odgovore kojima on može shvatiti gde greÅ”i. Da im damo ono Å”to žele, a da mi budemo kreatori njihovih želja. Uh, da, deluje komplikovano i stresno, ali to je deo naÅ”eg posla, ako želimo da izbegnemo āinvestitorsku arhitekturuā. Koliko puta sam Äuo āovo Å”to si mi pokazao nema veze sa onim Å”to sam ja zamislio, ali toliko mi se sviÄa da hoÄu baÅ” ovako da bude!ā. To doživljavam kao uspeh.
I to se vežba, svako od nas ko se bavi ovim poslom ima to u sebi, samo treba da uvežba, ili da pogreÅ”i deset puta kako bi samo nekoliko uspelo, pa se onda taj broj uspeha poveÄava. Nažalost ne postoji univerzalni recept, postoji naÅ”a želja da arhitekturu uÄinimo boljom i savremenijom i koliko je jaka ta želja toliko je procenata zagarantovan uspeh.
Koliko je važno za Vas i za VaÅ”eg klijenta da ostanete ukljuÄeni u sam proces izgradnje do finalizacije objekta?
To je od izuzetne važnosti za finalni proizvod. U sam proces puno je ljudi ukljuÄeno i ljudski faktor je teÅ”ko iskljuÄiti kako u reÅ”avanju problema tako i u sitnim greÅ”kama koje generiÅ”u mnogo veÄe probleme kasnije. Te sitne greÅ”ke ili detalji u izvoÄenju su krucijalni, to je ono Å”to Äini arhitekturu ādobromā. Samim tim morate biti prisutni. Å to je opet nemoguÄe u svakom detalju projekta, pogotovo kad ih ima viÅ”e i rade se simultano. Zato postoje saradnici i ljudi koji Äine vaÅ” tim. Bez njih nema kvalitetnog projekta, oni su najvažnija karika u lancu i procesu i njima treba dati poverenje, treba ih āpustitiā, treba im verovati i ponekad ih posluÅ”ati.
VaÅ” portfolio je zaista raznolik i možemo videti razne vrste projekata. Nas u redakciji grenef-a, N-MARTIN najviÅ”e asocira na porodiÄne kuÄe i poslovne objekte. Da li ove dve vrste objekata spadaju u VaÅ”e favorite ili je to naÅ” subjektivni oseÄaj?
Tokom svih ovih godina bavljenja arhitekturom kao studio proÅ”li smo kroz zaista razliÄite arhitektonske programe, od enterijera do objekata javne namene. Uglavnom su to periodi u kojima se posvetimo odreÄenoj tematici i programima. Trenutno i u poslednjih par godina se pretežno bavimo privatnim kuÄama i poslovnim objektima, to ste dobro zapazili. Pre toga imali smo period od par godina kad smo se bavili arhitekturom javnih objekata, uglavnom rekonstrukcijama veÄ postojeÄih objekata javne namene. U periodu rada na polju rekonstrukcija i adaptacija objekata razliÄite javne namene doÅ”li smo do rada na objektima kulture kao i na objektima pod zaÅ”titom. To nam je otvorilo vrata prema, u tom trenutku nama nepoznatom, jednom izuzetno zanimljivom i Å”irokom polju arhitekture. Galerije, muzeji, izložbeni prostori su postali naÅ” novi izazov i tu je trebalo opet iz poÄetka krenuti, istraživanje, posmatranje, edukacija.
Velika nam je bila Äast raditi na projektima kao Å”to su: Galerija Matice srpske – Novi Sad, Poklon zbirka Rajka MamuziÄa – Novi Sad, Muzej nauke i tehnike u Beogradu, Kulturni centar Topola u Topoli, BibiÄeva kuÄa u Melencima, Muzej afriÄke umetnosti u Beogradu su samo od nekih projekata na kojima smo radili, neki od njih su izvedeni, neki su u izvoÄenju, a neki Äekaju svoj red.
Favorite je jako teÅ”ko izdvojiti, uglavnom su zastupljeni u periodu u kom se bavimo odreÄenom tematikom. Ono Å”to sa sigurnoÅ”Äu mogu da kažem, da su se kuÄe uvek āprovlaÄileā kroz sve periode i da su uvek prisutne, a to verovatno veÄ neÅ”to govori.
Koji projekat biste izdvojili kao prekretnicu u VaŔem poslu i da li možete izdvojiti neki od VaŔih projekata na koje ste veoma ponosni?
GledajuÄi unazad ne bih mogao da izdvojim jedan projekat kao prekretnicu, mogu slobodno da kažem da ih je bilo viÅ”e, taÄnije svaki period u kojem smo se bavili odreÄenom tipologijom arhitekture imao je jednog nosioca ili bolje reÄeno jedan projekat koji je poslužio kao āodskoÄna daskaā.
Pa bih tako mogao izdvojiti nekoliko meni posebno dragih projekata koji su upravo bili ti nosioci. Restoran Pasha 2003. godne, Diskoteka Piping 2004. godine, PorodiÄna kuÄa u BaÄkom Petrovcu 2008, Edukativni centar u Novom Sadu 2011.godine, White Pages poslovni objekat BudimpeÅ”ta iz 2013, PorodiÄna kuÄa na Dunavu 2015, Stambena zgrada Eskina residence u Velikoj Plani 2016, Galerija matice srpske 2017, Golf klub na petoj aveniji u Njujorku 2018, Radio Televizija Vojvodine, nova zgrada enterijer 2019, Knjižara Geca Kon u Knez Mihajlovoj 2021, Zgrada bivÅ”e OTP banke u ŽelezniÄkoj 2022, i nama posebno drag poslednji u nizu, porodiÄna KuÄa na fruÅ”koj gori 2022. godine.
NaÅ” stav je da je u mnogim sferama kulture, pa i u arhitekturi danas mnogo viÅ”e Äiste konzumacije, nego istinske kreacije. ZaÅ”to je to tako kada su nam moguÄnosti mnogo veÄe nego ranijih godina?
Konzumacija je usko povezana sa savremenim naÄinom života. Mi kao kreatori životnih, javnih i radnih prostora moramo držati korak sa vremenom jer mi stvaramo arhitekturu za korisnike koji se nalaze upravo u tom vremenu. Ranko RadoviÄ je Äesto spominjao termin āpick up and chooseā, a njime je opisivao instant kreacije. Ogleda se u tome da iz postojeÄih realizovanih primera uzimamo odreÄene delove i tako kreiramo svoj sopstveni ambijent ili arhitekturu. Kao Å”to možete zakljuÄiti, cilj ovakvog pristupa je instant kreacija, brzo reÅ”avanje problema i na lak naÄin zadovoljenje svih potreba klijenta. I ukoliko vam sami klijenti pomognu u tome tako Å”to vam donesu āgotove primereā instagram ili pinterest, uspeh gore pomenutog termina je zagarantovan.
To nije nova pojava, Ranko je taj termin koristio pre pojave druÅ”tvenih mreža, a izuÄavao ga je mnogo godina pre toga. Dakle, to je u ljudskoj prirodi, samo Å”to nam je sad dostupnije i lakÅ”e pa možemo baratati sa dobijenim informacijama. Brzina odreÄenog procesa je upravo taj āubicaā kreacije. Å to se viÅ”e trudimo da ubrzamo proizvodnju, sistematizujemo proces, optimizujemo okruženje to viÅ”e gubimo kreativnost. NaÄi pravi balans je veoma teÅ”ko, ali ne i neizvodljivo.
Na Äemu, ili na kojim projektima N-MARTIN radi u poslednjih godinu dana i da li i u kom smeru planirate razvoj vaÅ”eg biznisa?
Možda Äe biti malo interesantnije da neke od naÅ”ih trenutnih planova ne spominjemo, kako bi ostavili prostora za neko buduÄe iznenaÄenje vaÅ”im Äitaocima. Ono Å”to mogu reÄi je da konstantno radimo na unapreÄenju arhitekture koju stvaramo, na odnosima sa klijentima i edukaciji.
Trenutno imamo par rezidencijalnih projekata na kojima radimo, a koji bi trebalo da budu malo drugaÄiji ne samo u arhitektonskom izrazu veÄ i u celokupnom konceptu. Imamo saradnju sa par muzeja gde uÄestvujemo zajedno sa dizajn studijom ā3 Orangesā na postavci i ureÄenju buduÄih izložbi. Pripremamo jedan malo veÄi projekat u inostranstvu. BiÄe nam izuzetno drago da vam predstavimo ove projekte za vaÅ” Äasopis kad doÄe vreme.
Kako Vam izgleda Novi Sad danas u poreÄenju sa periodom kada ste odrastali i kada se grad razvijao u Å”irinu, a ne u visinu?
Razvoj grada prati ekonomski i tehnoloÅ”ki napredak u druÅ”tvu. Novi Sad je oduvek bio studentski grad i za mene Äe kao takav zauvek i ostati. Mnogo je toga Å”to bi mogli kritikovati, ali mislim da nismo sad zato tu. Ja bih se pre okrenuo prema sebi, nama arhitektima, i ohrabrio nas da sledimo dobre primere, da se borimo za naÅ”u arhitekturu, da poveÄamo vreme potrebno za kreativno nadahnuÄe, da budemo uporni i tvrdoglavi i da ne odustajemo tako lako. Dobrih primera ima u naÅ”em gradu. Kritikom Äemo teÅ”ko postiÄi željeni cilj, ali zato uspehom hoÄemo, a uspeh je svaki zadovoljan klijent. Tako da period koji je bio iza nas, bio je lep, ali je proÅ”ao i rado ga se trebamo seÄati. Pristalica sam toga da trebamo pokuÅ”ati stvoriti lep period u vremenu u kojem živimo.
GledajuÄi vaÅ”e projekte, stiÄemo utisak da ste pristalica implementiranja najnovijih tehnologija i materijala. Koji su, po Vama, materijali najviÅ”e promenili arhitekturu u poslednjih 20-ak godina?
PraÄenje trendova i implementacija novih tehnologija u projekte je sastavni deo razvoja. Zato i mi pokuÅ”avamo da ostanemo u toku i da se na tom polju konstantno edukujemo. Nove tehnologije nam omoguÄavaju da istražujemo polja koja do sad nisu bila moguÄa, kao na primer 3D Å”tampa ili upotreba razliÄitih maÅ”ina za seÄenje kao Å”to su laseri. Time nam se otvorilo jedno novo igraliÅ”te gde nas samo nedostatak maÅ”te može sputati. TakoÄe razvoj i inovacije u polju hemijske industrije doneli su materijale koji su ÄvrÅ”Äi, postojaniji i lakÅ”i. Mi malo kasnimo, trenutno ne baÅ” kao pre 15 godina, ali je primetno. SeÄam se pre otprilike 20 godina kad se pojavila Äuvena hidroizolaciona membrana, to je kod nas bila revolucija. Sad je to standard.
Mada moram priznati da kako vreme odmiÄe i nižu se godine iskustva, sve viÅ”e poÅ”tovanja imam prema prirodnim i nesavrÅ”enim materijalima, koji vremenom menjanju svoj prvobitni izgled i ālepo stareā, kao Å”to su na primer; bakar, mesing, bronza, drvo, mermer, granit, kamen i cigla. To su materijali koji u svojoj nesavrÅ”enosti kroz vreme pokazuju zrelost i onu pravu lepotu. Vrlo sliÄno kao i mi, zar ne?
Da li Vam potencijalni klijenti dolaze u biro sa pinterest i instagram idejama i kako pristupate u tom sluÄaju razradi projekta?
Ne. Malo je grubo ovako biti iskljuÄiv, pa Äu pokuÅ”ati da objasnim. Pre oko 10 godina sam imao takve sluÄajeve i bivali su sve ÄeÅ”Äi. U to vreme bio je Tumblr i Pinterest, ali u mnogo manjem obimu nego sada. Pokazalo se kao izuzetno veliki problem, jer jednostavno ljudi ne mogu da izdvoje ono Å”to im se sviÄa na jednoj fotografiji. Pa tako ako im se dopadnu fotelje oni Äe pokazati fotografiju enterijera, koji im se baÅ” i ne dopada, samo da bi prikazali fotelju. Tako da je izuzetno teÅ”ko razluÄiti Å”ta je zapravo želja klijenta jer u moru fotografija ta fotelja se zaboravi. Mi naravno vidimo sve to drugim oÄima i tu poÄnemo da se vrtimo i greÅ”imo pravce i meÅ”amo stilove. PokuÅ”ao sam razliÄite metode dok nisam oformio model koji apsolutno pobeÄuje.
Postavljeno pitanje je bilo jednostavno: kako klijente motivisati da vam prenesu njihovu želju u potpunosti?
Nedugo zatim, uveo sam princip jedne instagram slike. Dakle, kad prvi put razgovaramo dogovorimo se sledeÄe: sve Å”to mogu da objasne reÄima to i pokuÅ”aju, a da za sledeÄe viÄenje pripreme i pokažu mi samo jednu, eventualno dve fotografije onoga Å”to se njima dopada. Time se ljudi fokusiraju na ono Å”to Äe vam pokazati, jer naravno to Å”to vam pokažu ne sme da ima āgreÅ”kuā, mora da bude taÄno ono Å”to im se sviÄa. I u tom procesu odabira, zaista odbace sve one nevažne elemente i doÄemo do suÅ”tine.
Na ovaj princip me je inspirisala priÄa naÅ”ih jako dobrih prijatelja koji žive u inostranstvu, a ticalo se odlaska kod advokata. Dakle, oni se spremaju par dana kad idu kod advokata, taÄno biraju ono Å”to Äe mu preneti ili doneti kao materijal, onda to dobro prostudiraju pa opet okrenu krug da se presliÅ”aju. E sad, to nije zato Å”to su oni revnosni veÄ je zato Å”to jedan sat kod advokata koÅ”ta 350 USD i ne biste baÅ” da traÄite njegovo vreme. Kako kod nas 1 h arhitekte nikad neÄe toliko koÅ”tati, možemo bar pokuÅ”ati da ovim principom dobijemo od klijenta jasno ono Å”to oni žele.
Kada smo veÄ kod druÅ”tvenih mreža, da li je Instagram promenio projektovanje kafea, restorana i noÄnih klubova jer nam se Äini da oni āinstagramiÄniā bolje posluju?
Smatram da nije promenio, samo je ubrzao trendove, njihovo Å”irenje i promenu.Kao Å”to je Äest sluÄaj na druÅ”tvenim mrežama, neretko Äete uÄi u lokal i shvatiti da je on zapravo mnogo lepÅ”i na instagramu nego uživo. Vrlo je teÅ”ko boriti se protiv toga.
Koliko ima psihologije u vaÅ”em poslu i koliko je teÅ”ko ostati svoj, inovativan i kreativan u oblasti koja opet zahteva da budete drugaÄiji ali i da svakodnevno pratite trendove?
Psihologija je sastavni deo naÅ”eg posla. I Å”to je bolje razumemo i nauÄimo da primenjujemo to Äemo lakÅ”e doÄi do željenog rezultata. Rad sa ljudima je deo psihologije, a mi radimo sa ljudima.
Malo je lakÅ”e u radu sa korporacijama, jer nemate toliko dodira sa ljudima koji direktno odluÄuju, ali tu imate njihove okvire i zahteve koji su Äesto vrlo striktni i tu nema āvrdanjaā.
Kada su u pitanju struÄni Äasopisi, pretpostavljam da pratite strana izdanja. Koliko je izdanje kao Å”to je āgrenefā bilo potrebno ljudima iz struke na ovim prostorima?
Jedini svetli primer kod nas Å”tampanog Äasopisa koji je postavio odreÄene standarde u naÅ”oj struci. Drago mi je da postojite i verujem da Äete napredovati i razvijati se u narednim godinama.