Specijalno za Äasopis āgrenef – graÄevinarstvo & energetska efikasnostā govori Manuela Gatto, direktorica ZAHA Hadid Architects
Kompaniju Zaha Hadid Architects (ZHA) je 1979. godine u Londonu osnovala Zaha Hadid, iraÄko-britanska arhitektinja koja je postala poznata po svom revolucionarnom dizajnu. Firma se u poÄetku fokusirala na istraživanje i eksperimentisanje sa arhitektonskim oblicima, a kasnije se pozicionirala kao lider u avangardnoj arhitekturi. Tokom godina, ZHA je razvila inovativne tehnike i tehnologije za dizajn, ukljuÄujuÄi revolucionarnu 3D modelovanu geometriju. Njihovi projekti ukljuÄuju kultne zgrade kao Å”to su Vatrogasna stanica Vitra u NemaÄkoj, Opera u Guangdžou u Kini i Centar Hejdar Alijev u Azerbejdžanu.
ZHA je osvojila brojne prestižne nagrade i priznanja za svoj rad, ukljuÄujuÄi Pritzkerovu nagradu za arhitekturu 2004. godine, najprestižniju nagradu u ovoj oblasti kao i zlatnu medalju Kraljevskog instituta britanskih arhitekata 2016. godine. Njen uticaj na savremenu arhitekturu je oÄigledan u njihovim smelim i futuristiÄkim dizajnima koji istražuju nove horizonte u oblikovanju zgrada. Do 2023. godine, ZHA je ostao kljuÄni igraÄ u svetu arhitekture, neprestano inspiriÅ”uÄi druge arhitekte i postavljajuÄi standarde za inovacije u dizajnu. Zahvaljujemo Manueli Å”to je velikoduÅ”no ponudila svoje vreme, da ekskluzivno za Äasopis āgrenef – graÄevinarstvo & energetska efikasnostā podeli svoje bogato iskustvo, mudrost i struÄnost.
Dok zapoÄinjemo razgovor, veoma smo uzbuÄeni Å”to imamo ovu priliku da bolje razumemo njenu karijeru, njenu ulogu u oblikovanju buduÄnosti arhitekture i neprocenjivi doprinos profesiji. Od sveg srca želimo Manueli nastavak uspeha na njenom izuzetnom putu i da njen vizionarski rad nastavi da inspiriÅ”e arhitekte i dizajnere Å”irom sveta.
Možete li nam reÄi neÅ”to viÅ”e o VaÅ”em obrazovnom putu i kako Vas je ono dovelo do sadaÅ”nje pozicije direktora u ZAHA Hadid Architects? Koje su bile kljuÄne prekretnice i iskustva koja su uticala na oblikovanje VaÅ”e karijere?
Odrasla sam i zavrÅ”ila osnovne studije u Italiji, a zatim se preselila u London da studiram AA (Architectural Association, School of Architecture) gde sam magistrirala u AA Laboratoriji za istraživanje dizajna (AADRL). AADRL je osnovan samo nekoliko godina ranije i brzo je postao veoma popularan meÄu studentima arhitekture.
U to vreme, AA se smatrao vodeÄim mestom u pogledu istraživanja arhitektonskog dizajna u Evropi. AA je jedna od meÄunarodnih i najprestižnijih Å”kola arhitekture na svetu i naravno veÄ je bila veoma etablirana institucija, buduÄi da je bila alma mater neverovatnog niza revolucionarnih arhitekata i dizajnera kao Å”to su Ron Arad, Ben van Berkel, Dejvid Äiperfild, Frei Otto, Nicholas Grimshav, Richard Rogers, Rem Koohlaas i naravno Zaha Hadid.
U ovoj instiuciji upoznala sam Patrika Å umahera, jednog od osnivaÄa AADRL-a, ujedno i Zahinu desnu ruku. Dva dana nakon diplomiranja, pridružila sam se Zahinoj kancelariji. Bilo je to veoma uzbudljivo vreme, kancelarija je bila mala ā Äinilo ju je oko 20 ljudi ā bilo je neverovatno haotiÄno i viÅ”e je podseÄalo na atelje, a ne na neku razvijenu praksu. Mnogo odgovornosti je bilo za one koji su imali petlju da je preuzmu! Pet godina kasnije, Zahina kancelarija je porasla na 70 ljudi, Å”to je prag za koji verujem da je predstavljao prekretnicu u kojoj je poÄela da se oseÄa atmosfera sve viÅ”e ustaljene prakse. Do trenutka kada nas je Zaha napustila, narasli smo na otprilike 350 ljudi i imali nekoliko kancelarija u inostranstvu. Sada imamo preko 500 zaposlenih.
RazmiÅ”ljajuÄi o VaÅ”im univerzitetskim danima i akademskim aktivnostima, koje su bile neke od najuticajnijih lekcija ili iskustava koja su imala trajan uticaj na VaÅ” pristup arhitekturi i dizajnu?
Moje godine u AA predstavljale su za mene veoma idealistiÄno vreme. Moj tim u AADRL-u se zvao RAMTV, osmislili smo i snažno gurali AADRL istraživanje u oblasti prilagoÄavanja i deljenja stambenih jedinica, koje je istraživalo kako danaÅ”nji promenljivi druÅ”tveni sistemi i domaÄe organizacije sugeriÅ”u potencijal za novi i veoma prilagodljiv oblik urbanog stanovanja kroz arhitekturu. Na neki naÄin, to je bilo veoma napredno istraživanje, ispred svog vremena.
Ovo istraživanje je dalje razvijeno i pretoÄeno u knjigu pod nazivom āNegotiate My Boundary!ā (objavili su je AA publications i Birkhauser) koja je takoÄe ukljuÄivala naÅ” diplomski projekat o masovnom prilagoÄavanju potrebama urbanog stanovanja. Knjiga simulira proces dizajna u kojem klijenti prilagoÄavaju svoje stanove pristupom aplikaciji, a web postaje medij za obnovljenu ideju kurirane zajednice, kao i arhitektonskog dizajna. U to vreme, pre oko 20 godina, bilo nam je teÅ”ko pronaÄi programere za ovaj projekat. Da smo pokrenuli ovo istraživanje poslednjih godina, kada je zajedniÄko stanovanje postalo neverovatno popularno meÄu mladim zaposlenim ljudima u gradovima koji sebi ne mogu priuÅ”titi drugaÄiji prostor, u gradovima kao Å”to je npr. London, definitivno bismo pronaÅ”li viÅ”e naklonjenih investitora.
Bila sam fascinirana AADRL-ovom kombinacijom revolucionarne dizajnerske agende sa jakom druŔtvenom pozadinom. Ravnoteža ove dve komponente je ono Ŕto uvek nastojim da postignem u svakom projektu u Zaha Hadid Architects.
Kako vidite razlike u znanju i alatima koji su trenutno na raspolaganju studentima u poreÄenju sa resursima koje ste imali tokom svojih studentskih godina, posebno u svetlu savremenih tehnoloÅ”kih dostignuÄa?
GledajuÄi AA, svakako postoji razlika izmeÄu naÄina na koji se softver poduÄavao tada i sada, posebno sa onim Å”to se odnosi na programiranje. Tada smo bili primorani da u velikoj meri sami sebe nauÄimo kako da piÅ”emo programe. Å to se tiÄe softvera, uÄenici su bili samouki, dok trenutno Å”kola mnogo ulaže u nastavu o programskim alatima. Na neki naÄin, možda sada postoji rizik da sredstva postanu cilj.
Da li biste mogli da nam kažete kada ste prvi put sreli Zahu Hadid i kakve utiske ste stekli o njoj kao mentoru i vizionarskoj arhitektinji? Kako je njen uticaj oblikovao VaŔu sopstvenu arhitektonsku filozofiju i rad u Zaha Hadid Architects u celini?
Zahu sam prvi put srela kao tek diplomirani student. Zaha je imala izuzetan dar da može da bude neverovatno topla, ali u isto vreme i zastraÅ”ujuÄa. Uspevala je da izazove ogromnu lojalnost, dok vas je uvek držala u fokusu i na oprezu. Sa nesklonoÅ”Äu prema hijerarhiji, bila je i neverovatno ravnopravna osoba sa svima nama. Ona se na isti naÄin odnosila prema svima, od direktora do mlaÄih arhitekata, posveÄujuÄi svoje vreme svakome bez obzira na položaj u kancelariji.
Zaha Hadid je bila pionirka u oblasti moderne arhitekture, postavljajuÄi nove standarde i pomerajuÄi granice dizajna. Možete li elaborirati neke od njenih revolucionarnih doprinosa arhitekturi i naÄin na koji njen inovativni duh nastavlja da utiÄe na rad ZHA?
KljuÄna poruka koju nam je Zaha prenela je da arhitektura ne prati modne ili ekonomske cikluse ā ona prati cikluse inovacija koje generiÅ”e druÅ”tveni i tehnoloÅ”ki razvoj. Arhitektura može da nosi u sebi inherentni oseÄaj vitalnosti i optimizma; sposobnost povezivanja zajednica i izgradnje njihove buduÄnosti. EkoloÅ”ka održivost i druÅ”tveni disparitet su glavni izazovi naÅ”e generacije, a arhitektura inkluzivnosti nudi reÅ”enja za ove kljuÄne izazove.
Zaha je uvek insistirala da naÅ” rad bude artikulisan na viÅ”e nivoa. Od samog poÄetka, radili smo na razliÄitim nivoima, na dizajnu proizvoda, arhitekturi i urbanistiÄkom planiranju. NaÅ” i Zahin cilj je oduvek bio da posvetimo onoliko pažnje detaljima u dizajniranju gradova, koliko bismo posvetili dizajniranju objekta. Po naÅ”em miÅ”ljenju, ova pažnja ne bi trebalo da bude ograniÄena na nekoliko znaÄajnih objekata, veÄ bi trebalo da se proÅ”iri na gradove i zajednice koje ih naseljavaju.
Možete li da podelite nezaboravnu ili inspirativnu anegdotu iz vremena kada ste radili sa Zahom Hadid koja je ostavila trajan utisak na Vas ili koja odražava njen jedinstveni pristup arhitekturi i dizajnu?
Jedna anegdota koju nam je Zaha priÄala bio je trenutak koji je njoj otvorio oÄi kada je njena mlaÄa verzija sebe shvatila da arhitektura može biti neÅ”to drugo. Kasnih 1970-ih i ranih 1980-ih, uoÄavao se gubitak hrabrosti u profesiji i percepciji – možda kao reakcija na ekonomsku realnost tog vremena, i to da je modernistiÄki projekat propao. Mnogi arhitekti su se vratili istorizmu i svojim koracima iz proÅ”losti. Bio je to regresivan trenutak kojeg je konaÄno prekinuo Hristo Reihstag svojim sveÄanim obmotavanjem objekta u Berlinu (1995). Tamo su bili prisutni milioni ljudi koji su pevali i igrali; svi su pohrlili da vide kako se ova zgrada otkriva, jer je to bila Äudna ideja. Bio je to izvanredan dogaÄaj ā i istorijski veoma važan, jer je tada Zahi postalo jasno da su ljudi zaista zainteresovani za fantastiÄne projekte ā one projekte koji Äine da fantazija postane stvarnost.
Smrt Zahe Hadid bila je veliki gubitak za svet arhitekture, ali njeno nasleÄe živi kroz Zaha Hadid Architects. Kako kompanija obezbeÄuje nastavak njene vizije i posveÄenosti arhitektonskim inovacijama? Koje strategije i principi vode ZHA u održavanju tog pionirskog duha?
Iako smo izgubili Zahu u martu 2016. godine, njena vizija i metode dizajna ostaju ugraÄene u DNK naÅ”e prakse, kroz naÅ”e mnogobrojno osoblje koje je, poput mene, studiralo i radilo sa njom viÅ”e od dve decenije. NaÅ”a praksa je meÄunarodno poznata po nekim od najuzbudljivijih zgrada na svetu. NaÅ” portfolio izgraÄenih radova svedoÄi o primeni naÅ”eg rigoroznog pristupa dizajnu; prihvatamo složenost i izazove svojstvene kreiranju najsavremenijeg dizajna. Iz tog razloga, Zaha Hadid Architects nastavlja da bude globalni lider u pionirskom istraživanju i razradi dizajna. DugogodiÅ”nji saradnik i dizajner Zahe Hadid, Patrik Å umaher ostaje ukljuÄen kao glavni dizajner u svakom projektu kojim se bavimo. On postavlja poÄetni pravac za svaki projekat i vodi razvoj dizajnerskih ideja u saradnji sa dizajnerskim timom, baÅ” kao Å”to su on i Zaha radili dugi niz godina.
Zaha Hadid Architects je poznata po svojim ambicioznim i inovativnim projektima Å”irom sveta. Da li biste mogli da podelite uvid u jedan od VaÅ”ih trenutnih mega-projekata i specifiÄne izazove sa kojima se VaÅ” tim suoÄava u njegovoj realizaciji? Kako Vi liÄno pristupate izazovima koje postavljaju mega-projekti?
NaÅ”a praksa u Kini radi veÄ viÅ”e od dve decenije, a ja sam liÄno vodila veoma velike i ambiciozno brze projekte u Kini poslednjih 15 godina. VeÄina naÅ”ih projekata tamo se kreÄe od 300.000 m2 do 500.000 m2 / 1.000.000 m2 sa vremenskim okvirom, od poÄetnog koncepta do zavrÅ”etka, od otprilike 3 godine. UkljuÄeni smo od poÄetka do kraja.
Do sada su se naÅ”i timovi specijalizovani za projekte ove veliÄine razvili u dobro podmazane maÅ”ine. Radimo u tandemu sa naÅ”im kancelarijama u Pekingu i Å enženu, optimizujuÄi naÅ” rad u razliÄitim vremenskim zonama: kancelarija u Londonu predaje posao kancelariji u Pekingu na dnevnoj bazi, pokreÄuÄi ciklus proizvodnje od 24 sata. ProÅ”irujemo upotrebu parametarskog softvera (Rhino, Grasshopper itd.) ugraÄivanjem sopstvenih i prilagoÄenih alata koji su u skladu sa naÅ”im liÄnim tokovima rada.
Tehnologija igra znaÄajnu ulogu u modernoj arhitekturi. Kako ZHA koristi najsavremenije tehnologije kao Å”to su AI, VR i BIM u svojim svakodnevnim radnim procesima? Kako ovi alati poboljÅ”avaju faze projektovanja i izgradnje?
ZnaÄajno ulažemo u istraživanje i razvoj napretka za graÄevinsku industriju, ukljuÄujuÄi nove alate za analizu stanja životne sredine i optimizaciju geometrije koji doprinose smanjenju neto emisija ugljenika tokom životnog ciklusa svakog projekta. SaraÄujuÄi sa vodeÄim nauÄnim institucijama i organizacijama, naÅ”ih Å”est internih istraživaÄkih timova razvijaju inovacije u strategijama održivosti i materijalima, pored analize podataka, zaÅ”tiÄenog softvera i modeliranja koji omoguÄavaju arhitekturi da se bavi i individualnim i opÅ”tim zdravljem. NaÅ” tim za istraživanje i razvoj CODE razvija virtuelna okruženja unutar metaverzuma koja su bogata interakcijama i druÅ”tveno angažovana.
Pokrenut tehnologijom parametarskog dizajna i inkorporirajuÄi druÅ”tvenu infrastrukturu koja formira zajednicu koristeÄi alate za kreiranje onlajn video igara za viÅ”e igraÄa, naÅ” rad u metaverzumu omoguÄava klijentima da poboljÅ”aju komunikaciju i saradnju unutar svojih organizacija.
Održiva arhitektura postaje sve važnija u reÅ”avanju ekoloÅ”kih problema. Možete li podeliti pristup Zaha Hadid Architects stvaranju otpornih i ekoloÅ”ki prihvatljivih zgrada? Da li postoje specifiÄni principi održivog dizajna ili tehnologije koje ZHA Äesto ukljuÄuje u svoje projekte?
NaÅ” kljuÄni princip je da uspeÅ”na strategija održivosti treba da bude u duhu celog dizajnerskog tima (klijent, arhitekta, inženjeri, specijalisti i konsultanti) i da njim upravlja sve do zavrÅ”etka projekta. NaÅ” interni tim za održivost je ukljuÄen u sve projekte, od koncepta, kako bi osigurao da je održivost ugraÄena u dizajn od samog poÄetka. Pratimo nivoe ugljenika u svim naÅ”im ugovorenim poslovima ā uspostavljajuÄi okvir za procenu i izveÅ”tavanje o uticaju ugljenika svakog naÅ”eg projekta, kao naÄin angažovanja svih naÅ”ih klijenata i podizanja svesti. UgraÄujuÄi održivost u dizajn, nabavku, izgradnju i rad naÅ”ih projekata, radimo na poboljÅ”anju sistema koji daju prioritet pitanjima životne sredine i osiguravaju isplativu održivost. IsporuÄujuÄi arhitekturu Å”irom sveta koja ima za cilj najviÅ”u sertifikaciju održivosti, trenutno razvijamo projekte za klijente na Bliskom istoku, Evropi i Americi koji planiraju operacije bez ugljen-dioksida.
SuoÄeni sa ubrzanim klimatskim promenama, kako pristupate procesu projektovanja kako bi osigurali da zgrade, ne samo da zadovoljavaju potrebe danaÅ”njice, veÄ i da predvide i ublaže ekoloÅ”ke izazove sutraÅ”njice?
Sa kolektivnim, multidisciplinarnim pristupom reÅ”avanju problema, uvek smo težili da budemo globalni lider u unapreÄenju novih tehnologija; primenom alata za raÄunarsko projektovanje koji ukljuÄuju tehnike programiranja, modeliranje i digitalno mapiranje radi optimizacije efikasnosti u gabaritima, uslovima lokacije, strukturi, odnosima fasade i poda, sunÄevom zraÄenju, orijentaciji, nabavci i rasporedu izgradnje. NaÅ”e jedinice za istraživanje i razvoj saraÄuju sa nekim od najuglednijih svetskih nauÄnih institucija kako bi poboljÅ”ale naÄin na koji se industrija gradi.
ZHA je poznata po svojoj inovativnoj upotrebi materijala i eksperimentalnog dizajna. Možete li da izdvojite neke od poslednjih projekata u kojem je ZHA pomerila granice tradicionalne arhitekture? Kako ove inovacije doprinose transformaciji buduÄeg izgraÄenog okruženja?
Nedavno smo zavrÅ”ili sediÅ”te za Bee’ah, potpuno integrisanu kompaniju za upravljanje životnom sredinom i otpadom koja se nalazi u Å ardži (UAE). Verujem da je ovaj projekat od suÅ”tinskog znaÄaja, jer kombinuje jedan od naÅ”ih najambicioznijih dizajna sa neverovatno uspeÅ”nom priÄom o održivosti. To je svedoÄanstvo da zaista možete stvoriti prelepu zgradu, vijugav dizajn inspirisan okolnim pustinjskim pejzažem, koji je izuzetno održiv.
Ovaj administrativni centar je dizajniran prema LEED Platinum standardima održivosti sa ultra- niskim emisijama ugljenika i minimalnom potroÅ”njom vode. Organizacija ima za cilj da koristi 100 posto zelene, obnovljive izvore energije za napajanje zgrade, kao i reciklirane materijale tokom izgradnje. Inspirisan dinama povezanim preko centralnog dvoriÅ”ta i orijentisanim prema preovlaÄujuÄem pravcu vetra Shamal, projekat usvaja pasivne sisteme, minimizirajuÄi energiju potrebnu za hlaÄenje i omoguÄavajuÄi prirodnu ventilaciju. Struktura minimizira potroÅ”nju materijala tako Å”to nabavlja reciklirane materijale za svoje arhitektonske i strukturne povrÅ”ine iz tokova otpada od ruÅ”enja kojima upravlja Bee’ah.
Kao arhitekte, imate moÄ da oblikujete buduÄnost gradova i zajednica. Kako Zaha Hadid Architects zamiÅ”lja ulogu eksperimentalnog dizajna i vizionarskih ideja ne samo u stvaranju ikoniÄnih struktura veÄ i u pozitivnom uticaju na naÄin na koji ljudi žive, rade i komuniciraju sa svojim okruženjem?
Socijalni stanovi, Å”kole, bolnice i druga vitalna gradska infrastruktura su istorijski zasnovani na konceptu minimalne egzistencije. To ne bi trebalo da bude sluÄaj danas. IzgraÄeno okruženje može imati znaÄajan uticaj na zdravlje i dobrobit ljudi. Dobro je poznata Äinjenica da prostorno iskustvo može uticati na dobrobit svake osobe, poboljÅ”avajuÄi kvalitet života i smanjujuÄi mentalni stres. U naÅ”oj praksi to je oduvek bila poznata Äinjenica. Nastojimo da nastavimo da sledimo Zahinu filozofiju prema kojoj je deo posla arhitekture da uÄini da se ljudi oseÄaju dobro u prostorima u kojima živimo, idemo u Å”kolu ili gde radimo ā iz tog razloga smo se uvek zalagali za podizanje standarda.
Manuela Gatto Äe govoriti u okviru SHARE internacionalnog arhitektonskog Foruma u Beogradu koji se održava 16.11.2023. Posetite www.share-architects.com za viÅ”e informacija.