Za Äasopis āGRENEF – GraÄevinarstvo & Energetska Efikasnostā govori arhitekta DuÅ”ka MrvoÅ”
Iz PanÄeva dolazi naÅ” sledeÄi sagovornik, DuÅ”ka MrvoÅ”, arhitekta iz Sekretarijata za investicije grada PanÄeva. PotiÄe iz graÄanske porodice, majka Desanka cenjeni profesor književnosti, pokojni otac Bogdan poznati i priznati književnik, novinar – prvi je na prostorima stare Jugoslavije prevodio Leonarda Koena. I kada vam se tako posreÄi imate moguÄnost izbora.
RoÄena u Kraljevu 1967.godine. Njene roditelje posao dovodi u PanÄevo 1970. godine i oni ostavljaju svoj peÄat u novoj sredini. Bila je vrlo radoznalo, brbljivo i kreativno dete koje je vazda organizovalo neki svoj prostor u potrebi za lepim i ureÄenim. Umela da se nametne i izgura svoje ideje Å”to je sigurno gnjavilo njenog starijeg i mnogo obrazovanijeg brata matematiÄara DuÅ”ana.
DuÅ”ka kaže āplanirala sam da budem novinar i poÅ”to sam u Gimnaziji izbegla u prirodno matematiÄki razred zbog boljeg druÅ”tva i boljeg profesora književnosti arhitektura se nametnula kao logiÄan izbor ā spoj umetnosti, kreativnosti i tehnike. Arhitektonski fakultet sam zavrÅ”ila u Beogradu. Na poÄetku karijere 1995. godine radila sam u kompaniji za proizvodnju nameÅ”taja āKtitorā Beograd kao projektant enterijera, od 1996-1997. godine u Inženjering centru āPro Urbiaā sa bardovima gradske arhitekture koji su me nepovratno āzaraziliā strukom i ljubavlju prema gradu. To su bile plodne godine za PanÄevaÄku arhitekturu ā nastala je Äuvena manifestacija AUPA, arhitektura i urbanizam grada PanÄeva. Od 1997. godine javni sektor JP āDirekcijaā i danas Sekretarijat za investicije grada PanÄeva, dugo godina kao koordinator svih sektora i konaÄno savetnik u oblasti investicija, izgradnje i održavanja objekata. Od 2007. godine mama jedne divne devojÄice Ane Aleksandre koja se dvoumi izmeÄu umetnosti i nauke.ā
PANÄEVO, TO JE KAD SE VRATIÅ ā¦
Ljudi su isti kao i laÄe:
Podignu kotve i otplove,
Alā svako mora jednom da naÄe
Ponovo svoje stare snove.
Dunav se uliva u TamiÅ”
Iz svih mora, iz svih okeana
PanÄevo – to je kad se vratiÅ”
U samoga sebe jednog dana.
Stihovi iz himne PanÄeva koju je napisao Miroslav Mika AntiÄ
PANÄEVO, Panuka, PanÄal, Pajcova, grad na obalama TamiÅ”a i Dunava, u južnom delu Banata, spominje se joÅ” u XII veku. Grad koji je krajem XVIII veka dobio status autonomne oblasti u okviru austrougarskog carstva i koji su rame uz rame branili Stevan PetroviÄ KniÄanin i Ferdinand Majerkofer. Prvi spomenik posveÄen I srpskom ustanku ā krst na nekadaÅ”njoj velikoj pijaci, danas trgu kralja Petra I, Uspenska crkva sa jedinstvena dva tornja koji simbolizuju jedinstvo srpskog naroda sa obe strane Dunava, najstarija pivara na Balkanu porodice Vajvert ciji je potomak ÄorÄe bio predsednik srpske vlade i prvi guverner Narodne banke Srbije. Grad u kome su živeli i stvarali UroÅ” PrediÄ, Paja JovanoviÄ, Jovan JovanoviÄ Zmaj, MiloÅ” Crnjanski, Isidora SekuliÄ, Mika AntiÄ.
NAÅ A IDEJA JE DA KROZ OVU RUBRIKU VI IZ UGLA ARHITEKTE PREDSTAVITE SVOJ GRAD. PRVO NAM KAŽITE Å TA JE ONO Å TO JE KARAKTERISTIÄNO U AKTUELNOJ ARHITEKTURI PANÄEVA?
Ubrzana izgradnja i na žalost razgradnja užeg gradskog jezgra. Investitori forsiraju maksimalnu spratnost i izgraÄenost, urbanisti izlaze u susret, prebacuju se parkiranja u prizemlja viÅ”eporodiÄnih objekata Å”to pogledu peÅ”aka otkriva garaže a ne lepe ulazne motive objekata, velike svetle povrÅ”ine i bravure struke. Grad gubi svoj identitet.
Profesionalci neretko kroz objekat vide Å”ansu za promovisanje svoje arhitekture i dozvoljavaju sujeti da objekte koji ambijentalno ne spadaju u gradske prostore āspuÅ”tajuā tamo gde im mesto nije. Arhitektura nije samo jedan kadar vec deo gradskog organizma i mora biti usklaÄena uz ostalo tkivo. Dobro je imati izvesni stepen autonomije ali ne treba zaboraviti da objekat u nizu nije nezavisno āumetniÄko deloā. Arhitektura treba da osvaja svojom pristupaÄnoÅ”Äu i jednostavnom lepotom.
KAKO BISTE OPISALI GRAD PANÄEVO IZ UGLA STRUKE?
Fina varoÅ” koja po drugi put gubi svoj identitet. Prva blokovska razaranja deÅ”avala su se sedamdesetih godina kada je postojala ideja da PanÄevo dobije Å”iroke bulevare, potpuno neprimereno i po ugledu na Novi Beograd. Od toga se odustalo ali su nam u nasleÄe ostali soliteri u najužem centru. Sada je balans potpuno naruÅ”en nicanjem desetina pre svega predimenzioniranih stambenih objekata unutar užeg gradskog jezgra bez voÄenja raÄuna o nasleÄu, profilima ulica, infrastrukturi, potrebama saobraÄaja, parkiranju. Ne vodi se raÄuna o humanom aspektu sredine. Nadamo se da Äe se PanÄevo jednom āspustitiā na reku i zaživeti neku novu priÄu. Možda dobiti i marinu. Srediti bolje javne prostore i parkove.
KOJA SPECIFIÄNA GRAÄEVINA PREDSTAVLJA PANÄEVO?
Dosta lepih objekata se nalazi u PanÄevu, neke nismo uspeli da saÄuvamo kao Sinagogu. Žitelji grada bi verovatno spomenuli – Uspensku crkvu sa dva tornja, zgradu Magistrata, EvangelistiÄku crkvu, zgradu Svilare, meni je draga zgrada nekadaÅ”nje PuÄke banke jer volim secesiju kao pravac u umetnosti, ali PanÄevo ima i neÅ”to jedinstveno ā Kule na uÅ”Äu TamiÅ”a u Dunav ili āvodene kapije gradaā nastale u zlatno doba parobrodskog saobraÄaja na Dunavu 1909. godine.
ÄIJI UTICAJ SA ISTORIJSKOG ASPEKTA JE NAJVIDLJIVIJI U GRADU ZA VAS KAO ARHITEKTU?
Dobre temelje postavio je pedantni brigadni general Mihovil MihaljeviÄ koji je bio prvi urbanista PanÄeva, ostavio je za sobom graÄevine, kaldrmisane ulice osvetljene fenjerima, kiÅ”nu kanalizaciju i ureÄene parkove ā Äuvena Narodna baÅ”ta sagraÄena je po njegovom nalogu i po uzoru na nemaÄke parkove, 1905. godine u njoj se održala i velika svetska industrijska i poljoprivredna izložba, koju je posetilo viÅ”e od 100.000 ljudi.
KAKO BISTE UPOREDILI ARHITEKTURU U PANÄEVU SA ARHITEKTUROM OSTATKA SRBIJE?
Svuda je sliÄna situacija, komercijalizovana je gradnja, infrastruktura nedovoljna za nove objekte, nema odgovora na najugroženiji deo grada javni prostor – mesta za susretanja, opuÅ”tanja, rekreaciju, oronule su fasade na javnim objektima, restitucija ubrzava nestajanje mesta za kulturna deÅ”avanja.
DA LI VI LIÄNO PRIMEÄUJETE NAPREDAK U GRAÄEVINSKOM SEKTORU I U KOM SMISLU JE BOLJITAK VIDLJIV?
GraÄevinski sektor je u ekspanziji, gradiliÅ”ta nisu stala ni tokom pandemije koja je donela novu realnost i potpuno promenila naÅ”e živote. Energija je dobra, plate radnika su viÅ”e i bolje su stimulisani, mnogi majstori su se vratili sa gradiliÅ”ta van domovine kuÄi. Brže se gradi, obrt kapitala je veliki, cene zemljiÅ”ta i objekata rastu. To posebno pratim jer sam i sudski veÅ”tak arhitektonske struke za procenu nekretnina i energetsku efikasnost.Ā
U svetu se mnogu ulaže u sektor istraživanja i razvoja graÄevinskih materijala i to stiže do nas. Razvija se suva gradnja, moguÄnosti instalacija, softveri vezani za statiku, ViK, jaku i slabu struju, prikaze objekata – složeni objekti su lakÅ”e sagledivi, materijalizacija i oblik su prikazani kao da su stvarni.
KUDA IDE ARHITEKTURA U SRBIJI DANAS? KOLIKO SU NOVI OBJEKTI ENERGETSKI EFIKASNI? KAKVA SU VAÅ A ISKUSTVA SA PRIMENOM MATERIJALA KOJI DOPRINOSE ENERGETSKOJ EFIKASNOTI?
Veliki je broj odliÄnih projektanata, starijih ali i mlaÄih kolega kojima je pružena Å”ansa, samim tim ima i mnogo sjajnih objekta koji zadovoljavaju estetske kriterijume ali imaju i bolje tokove, veÄu bezbednost, komfor, standard. Imam utisak da se na scenu u velikom stilu vraÄa brutalizam kao renesansa stila i stava u arhitekturi ā potreba autora da se izjasni. Povratak kontinuiteta ideja i oblika u savremenoj arhitekturi je prisutan.
Novi objekti su sve viÅ”e energetski efikasni. Udobnost unutraÅ”njeg prostora se poveÄava i kombinuje sa nižim troÅ”kovima energije i manjim negativnim uticajem na okolinu. Dobre kombinacije utiÄu na performanse zgrada i ne umanjuju poželjnu lepotu objekta. Moja iskustva su dobra i težim Å”to veÄoj informisanosti. Älan sam Komisije za energetsku efikasnost grada PanÄeva joÅ” od 2009. godine i jedan sam od prvih nosilaca licence za energetsku efikasnost. Ponosim se i time da sam kao dugogodiÅ”nji rukovodilac nekadaÅ”nje JP āDirekcije za izgradnju i ureÄenje grada PanÄevaā uticala da postanemo prvi Älan Saveta zelene gradnje Srbije iz javnog sektora. Dugo sam bila i Älan borda direktora SGBC, na žalost nestankom JP āDirekcijaā mnoge dobre aktivnosti su prestale i planirani zeleni vrtiÄ nije realizovan.
KOLIKO JE DIGITALIZACIJA PROMENILA GRADNJU PO VAÅ EM MIÅ LJENJU? KOLIKO SU LJUDI UPOZNATI SA PREDNOSTIMA āPAMETNE KUÄEā?
Digitalizacija je ubrzala gradnju ali kao njena loÅ”a strana pokazuju se Äesta reÅ”enja iz prve ruke, kreativni proces je skraÄen i to nije dobro – projektovanja i razmiÅ”ljanja kroz skice rukom i mnogo papira ne može da zameni raÄunar. Najradije idejna reÅ”enja radim crtajuÄi, āžvrljajuÄiā, prepravljajuci svoje skice i cesto volim pred investitore da izaÄem sa parÄetom papira a ne sa fajlovima. Da crtam i tokom sastanka, naravno ako se ima vremena za konstruktivnu diskusiju.
Å ira populacija nije upoznata sa prednostima āPametne kuÄeā, taÄnije ne shvataju da smart izgradnja najceÅ”Äe jeste dobra platforma za nadogradnju pametnog stana po meri korisnika, koncept modernog domaÄinstva i življenja u njemu. KuÄa je pametna jer se prilagoÄava trenutnoj aktivnosti, raspoloženju, navikama i životnom stilu svakog ukuÄana a pri tom ostvaruje energetske uÅ”tede i Äini dom bezbednijim mestom. MlaÄi ljudi, Äesto i naÅ”i ljudi koji se sa tim susreÄu živeÄi negde van naÅ”e zemlje imaju takve zahteve jer znaju da je sistem kuÄne automatike maksimalno jednostavan za koriÅ”Äenje, održavanje i ugradnju.
U SVOJOJ KARIJERI IMATE I NEKOLIKO NAGRADA. KOJA VAM JE POSEBNO DRAGA?
Novembarska nagrada grada PanÄeva za arhitekturu i urbanizam 2012. odine koja je usledila po dobijanju nagrade Salona arhitekture u Novom Sadu 2012. godine za urbanistiÄki projekat i realizaciju. Projekat Staro PanÄevo bavio se izgradnjom i rekonstrukcijom koje je sledila i revitalizacija dela starog gradskog jezgra sa uliÄnim tokovima koji se ulivaju u centralni prostor i viÅ”e objekata koji su utvrÄeni za spomenike kulture ā crkva svetog Karla Boromejskog sa obeliskom iz 1757.godine, Gimnazija āUroÅ” PrediÄā iz 1863. godine i zgrada Narodne banke (danas Banke Intesa) sazidana 1911.godine. Osmislila sam atmosferu javnog prostora (arhitekturu, funkciju, koncepciju i materijalizaciju parternog ureÄenja, mobilijar, javnu i dekoratovnu rasvetu). Cilj arhitekture bio je da preobrazi, preispita i poveže prostor. Atraktivno parterno ureÄenje dovoljno jednostavno da komunicira sa prolaznicima i da upuÄuje na okupljanje, razgovor.Ā
KAO ARHITEKTA SA RAZNOLIKIM PORTFOLIOM MOŽETE LI NAM REÄI KOJI OD VAÅ IH PROJEKATA JE BIO NAJZAHTEVNIJI?
Osveženje od svakodnevnog posla realizacija gradskih investicija (planiranja, pripreme, voÄenja i nadzora) za mene je uvek bilo projektovanje stambeno-poslovnih objekata i enterijera. Najzahtevniji projekat enterijera je bio fabrika Polimark ā upravna zgrada, laboratorije, trpezarije i proizvodnja, 3000 kvadrata projektovanih i realizovanih kroz stalni projektantski nadzor u periodu 2004-2005. godine.
PLANOVI ZA BUDUÄNOST?
PokuÅ”acu da naÄem viÅ”e vemena za ono Å”to volim u struci i da povratim nezajažljivu posveÄenost profesiji koju sam izabrala. Da usporim, ponovo uÄim i radim ceneÄi viÅ”e svoje vreme jer pritisak investitora, naroÄito onih pasivno agresivnih, donosi stres i umanjuje volju i kreativnost. Uvek sam želela i da se posvetim edukaciji mlaÄih ukoliko je to moguÄe. Energija mladih je ogromna i zarazna. Upijaju
svet oko sebe, tehnologije. Moj dragi bratanac Bogdan je na drugoj godini studija arhitekture i vidim koliko je veliko i Å”iroko njegovo opÅ”te obrazovanje, želja za stvaranjem, potrebno je pogurati ih da nauÄe viÅ”e i da nas prevaziÄu. Da odu da se obrazuju i vide svet, ali i da im pružimo ovde dovoljno izazova i mogucnosti da se vrate i rade. Globalizacijato omoguÄava.