- Naziv projekta: Enterijer stana na Voždovcu
- Lokacija: Esad PaŔina, Voždovac, Beograd
- Godina: 2022.Ā
- Autor: Studio DMA
- Projektanti: Dragan MaksimoviÄ, Boban LjubiÄ i Ana Rangelov
- Fotografija: MiloÅ” MartinoviÄ
Primarni cilj arhitekte u formiranju reÅ”enja dizajna svakog prostora je da stvori idealnu korelaciju funkcije i estetike, a da buduÄi korisnik oseÄa pripadnost formiranom prostoru. Inspiracija za dizajn u ovom projektu, proizaÅ”la je iz jednostavnog sagledavanja postojeÄih prostornih celina u arhitekturi, u smislu položaja, veliÄine i moguÄnosti koju svaka od njih može pružiti.
Ulazom u stan pristupa se horizontalnoj komunikaciji koja jasno definiÅ”e podelu stambene jedinice na dve zone ā dnevnu i noÄnu. Prostorije koje pripadaju dnevnoj zoni stambene jedinice projektovane su kao otvoreni koncept.
VeliÄina ovog prostora, koji je dužinski ispraÄen visokim staklom, u vidu fasadne zid zavese, omoguÄio je da se ideja industrijskog dizajna realizuje u pravom svetlu. Dnevni boravak, trpezarija i kuhinja primetno su osmiÅ”ljeni kao struktura u viÅ”e slojeva, koji u simbiozi formiraju jedinstvene kadrove. Velike staklene povrÅ”ine, betonski liveni pod, plafoni malterisani tehnikom industrijskog betona i postavljanje dekorativnih listela od opeke na pojedinim zidovima, predstavljaju bazu prostora. Da bi prostor odisao i neophodnom toplinom doma primenjeni su drveni komadi nameÅ”taja. Materijali meÄusobno u prostoru prave kontrast.
Dominantne kompozicije u tonovima hrastovog drveta u ortogonalnoj geometriji u suprotnosti su sa hladnim industrijskim materijalima. Dva dekorativna zidna panela u dnevnom boravku – jedan u mleÄnoj nijansi sa tekstilnom obradom, drugi, veÄih dimenzija, sa finalnom obradom od keramike mermernog dizajna, meÄusobno su u konfrontaciji i komunikaciji. Paneli postavljeni na sopstvene podkonstrukcije, stvorili su prostor za primenu ambijentalne rasvete na pozicijama ciljano odbranim tamo gde korisinici provode najviÅ”e vremena opuÅ”tajuÄi se. Svetli prirodni ton ugaone garniture je u savrÅ”enom balansu sa toplim dekorom drveta, i poziva korisnika na uÅ”uÅ”kanost i udobnost.
BaziÄni dizajn u korelaciji sa minimalizmom postigao je povezivanje sirovih materijala, jednostavnim elementima, a primenjen je u vidu jednostavnih linijskih formi – tamnih metalnih ramova koji Äine konstrukciju delova nameÅ”taja. Bilo da je u pitanju eksterijer ili enterijer objekta jedna od najznaÄajnijih disciplina u arhitekturi je osvetljenje. Izbor svetiljki izuzetno utiÄe na atmosferu i ambijent prostora u kom se boravi. U skladu sa osnovnim stilom koriÅ”Äene su svetiljke u vidu crnih reflektora na Å”inskoj podkonstrukciji, radne lampe i žiÄani lusteri sa vidljivim viseÄim sijalicama, koje idu uz sirovi, fabriÄki materijal. Odabrane svetiljke vrÅ”e praktiÄnu, dekorativnu, stilsku i estetsku funkciju.
Kao odraz sopstvenog kreativnog stila, arhitekte neretko primenjuju umetniÄka dela ili pravce u kreiranju unutraÅ”njeg prostora. U ovom stambenom prostoru to je postignuto primetno razigranom keramikom u poznatom āazulejoā portugalskom stilu. U kuhinji u tonovima betona, zidne ploÄice prate kompoziciju kuhinjskih elemenata i na suptilan naÄin usmeravaju pažnju na razliÄite i promenljive vizure. Raznoliko formiranje kadrova u kuhinji proizilazi iz viseÄih elemenata kuhinje koji su postavljeni kao puni i prazni kubusi, koji prodiru kroz plafon i zidove kao potpuno zasebne forme i strukture.
Osim u kuhinji, ovaj dizajn keramike primenjen je kao podna obloga u master kupatilu uz liberalno koriÅ”Äenje neutralnih boja i nijansa bele, crne i braon boje koje predstavljaju tonove industrijskog stila. Ambijent kupatila dodatno je oplemenjen izborom crne sanitarne galanterije, propraÄene staklenim paravanom tuÅ” kabine izraÄene na crnoj metalnoj konstrukciji. Kako je veÄ opisan osnovni stil u formiranju enterijera ovog stana, kao zasebna celina osmiÅ”ljeno je deÄije kupatilo. KeramiÄke ploÄice postavljene su na zidovima veoma razigrano i smelo ā u duhu namene prostorije. KoriÅ”Äenje crvene, plave i zelene boje, sa uoÄljivim dizajnom pomenutog dekorativnog stila keramike, na suptilan naÄin je povezalo i ovu prostoriju sa ostatkom stana.
Glavni postupci kojima je reÅ”ena celokupna kompozicija enterijera su kontrast i ritmizacija ā teksture i boje, kao i strukture i mase. Svim segmentima prostora, od najmanjeg do najveÄeg detalja, poklonjena je puna pažnja u odabiru, oblikovanju i finalnoj obradi. U enterijeru je kreirano mnoÅ”tvo razliÄitih scena i slika koje pozivaju na sopstvene doživljaje i uživanje, pri Äemu se vraÄamo sa cilja na poÄetak i ostvarujemo pripadnost korisnika prostoru.