Connect with us
Arhitektura

Ekologizacija struke

Ekološka etika

┼Żivi organizmi i sredina njihovog bitisanja neraskidivo su povezani interaktivnim vezama, povratnim i nepovratnim promenama i deformacijama. Pravila, me─Ĺusobni odnosi, uzroci i posledice ustanovljeni milionima godina imaju jedan i jedinstveni rezultat ÔÇô ┼ŻIVOT! Ma koji poreme─çaji te iskonske harmonije zakonomerno izazivaju gibelj ─Źitavih vrsta, pa i ┼żivog sveta u ogromnim razmerama.

// Svaki razvojni koncept mora biti u harmoniji sa prirodom i njenim resursima, oponašati je i regenerisati.

Potrebna je krajnja opreznost u primeni sistema razli─Źitih od prirodnih, jer priroda je stvarana milionima godina i informacija njenog razvoja mora biti putokaz za razvojne sisteme koji ra─Źunaju na dugove─Źnost i ekolo┼íku stabilnost. Promene su nelinearne ÔÇô i mala izmena jednog resursa mo┼że dovesti do velikih nepovratnih izmena drugih.

Ekologizacija struke i njoj svojstvenog na─Źina razmi┼íljanja je nesporno prvi i osnovni korak u ekologizaciji uzajamnog odnosa ─Źoveka i prirode, jer samo ekolo┼íkom kulturom, ekolo┼íkim pristupom i postojanim ekolo┼íkim obrazovanjem i vaspitanjem generacija, mo┼że za┼żiveti ekolo┼íka etika.

// Nepo┼ítovanje ekolo┼íke etike, kao bitnog elementa kulturolo┼íkog bitisanja ─Źove─Źanstva, nedvosmisleno vodi ka degradaciji ne samo humanog bi─ça, ve─ç i univerzuma u celom.

Kada se li─Źni ili parcijalni interes stavi iznad op┼íteg blagostanja, kada istinu zamene poluistine i la┼żi, te kada se pojmovi iskrive po potrebi pojedinaca ili interesnih grupa, onda sto puta ponovljena la┼ż postane istinom, a prevara uobi─Źajenim marketin┼íkim nastupom.

Nepostojanje ekolo┼íke etike u gra─Ĺevinarstvu ne samo da ubija kulturu i umetnost projektovanja i gra─Ĺenja, ve─ç osu─Ĺuje pokolenja na izop┼ítavanje od prirode, ugra─Ĺuju─çi im jo┼í pre ro─Ĺenja razne mehanizme i opremu za odr┼żanje ÔÇ×odr┼żivog razvojaÔÇŁ, kao da se radi o bolesniku kojeg u sobi za reanimaciju priklju─Źuju na ve┼íta─Źka plu─ça ili srce, da bi ga odr┼żali u ┼żivotu!

Takva logika vodi u kupovinu prava na tu─Ĺ ┼żivot, kroz kupovinu ÔÇ×kvotaÔÇŁ – ve─ç danas bogate dr┼żave kupuju kvote na energiju od siroma┼ínih dr┼żava i naroda, sutra su na redu kvote na vodu, prekosutra na vazduh koji di┼íemo…

Takva logika u gra─Ĺevinarstvu udaljava ┼żivotni prostor od prirode i pretvara ga u banalnu, bezdu┼ínu, ne─Źove─Źnu i neodgovornu zavisnost ljudske vrste od raznih ma┼íinskih sistema, filtera, ozonozatora, aromatizatora i svega drugog komercijalno profitabilnog, ali sve dalje od prirodnog i ekolo┼íkog u njegovom izvornom zna─Źenju.

Savremeni trendovi u oblasti projektovanja i gradnje

Savremeni trendovi u oblasti projektovanja i gradnje

Savremeni trendovi u oblasti projektovanja i gradnje veoma jasno potvr─Ĺuju da svesnim ili nesvesnim zamenama teza, bojenjem sivih zadnjih namera lobista u zelene boje ni po ─Źemu sli─Źnih prirodnih procesa, mnogi dana┼ínji ÔÇ×stvaraociÔÇŁ, u ┼żelji da po svaku cenu budu ÔÇ×inÔÇŁ, osu─Ĺuju pokolenja da se sutra ra─Ĺaju i ┼żive u protivprirodnim uslovima, svesni ili ne da ─çe to neminovno dovesti do svakojakih bolesti i tela i du┼íe u takvim uslovima.

// ─îudi inertnost arhitekata, tih prirodom nadarenih stvaraoca, da sve prihvataju bez rezerve, dozvoljavaju─çi da njihov kristalno jasan stvarala─Źki um zamagle razne pomodarske floskule, neverovatne zamene teza protivne svakoj logici i prirodnim zakonima.

Ako se po smislu prevede sa gr─Źkog, ÔÇ×arch(i)-tect-ur(a) je me─Ĺu glavnim stvaraocima originala na zemlji i predodre─Ĺena je za ra─Ĺanje originalnih formi unutar prirodnog okru┼żenja. Stoga prihvatanje pomodarskih tendencija zavijenih u primitivne improvizacije ┼żivota, nekriti─Źki odnos ka svemu ┼íto je protivno prirodi i njenim zakonima, nije i ne sme postati princip projektovanja ┼żivotnog prostora – na ┼ítetu i fizi─Źkog i du┼íevnog zdravlja budu─çih generacija.

Ku─ça na polju

Arhitektura je predodre─Ĺena za ra─Ĺanje originalnih formi unutar prirodnog okru┼żenja

Iako je ogromna odgovornost lekara za zdravlje pojedinaca koje le─Źe, jo┼í ve─ça i gotovo nemerljiva je odgovornost arhitekata, tih sudbinom predodre─Ĺenih stvaraoca koji svojim gre┼íkama i zabludama mogu uni┼ítiti zdravlje ne samo pojedinog pacijenta, ve─Ź ─Źitavih pokolenja koja ─çe se ra─Ĺati i ┼żiveti u njihovim objektima. Oni su ti koji moraju da pri realizaciji svoje stvarala─Źke vizije uzmu u obzir i sve fizi─Źke, hemijske i biolo┼íke rizike sistema i materijala koje ugra─Ĺuju, oni su ti koji iz pravog mora informacija punih komercijalnih obmana, prevara i la┼żi imaju za obavezu da svojim znanjem i kriti─Źkim pristupom odaberu ispravan detalj, ispravan princip, ispravan sistem.

// Mada na prvi pogled kompleksan, taj zadatak arhitekata nije te┼żak – neka samo uporede i u svojim re┼íenjima primene onako kako je to re┼íila i milionima godina unazad proverila priroda…

Projektovanje arhitekta

Projektovanje u skladu sa prirodnim okru┼żenjem

Univerzalni princip projektovanja

EKOLOŠKI PRINCIPI

1. Gra─Ĺevinski materijali treba da budu proizvedeni ┼íto je mogu─çe vi┼íe od obnovljivih ili neiscrpnih resursa i da se mogu reciklirati, a jedan od osnovnih kriterijuma kod njihovog izbora mora biti njihova dugove─Źnost, kao sposobnost da trajanjem kroz vreme zadr┼że svoje fizi─Źko-mehani─Źke karakteristike;
2. Gra─Ĺevinski materijali ne bi trebalo da doprinose problemima ┼żivotne sredine tokom njihove proizvodnje, ugradnje, eksploatacije, ru┼íenja i recikliranja ili deponovanja;
3. Po┼żeljno je da gra─Ĺevinski materijali poti─Źu sa lokalnog nivoa da bi se izbegao preterani transport;
4. U procesu izgradnje treba u ┼íto ve─çoj meri smanjiti otpad i nepotrebnu ambala┼żu;
5. Projektovanje objekta bi trebalo da potencira efikasno korišćenje energije i upotrebu obnovljivih i samogenerišućih izvora energije;
6. Projektovanje objekta bi trebalo da uva┼żi efikasnu i ekolo┼íki prihvatljivu upotrebu vode i pouzdano odlaganje otpadnih voda;

Ekološka etika u arhitekturi

Ekološka etika u arhitekturi

BIOLOŠKI PRINCIPI

7. Gra─Ĺevinski materijali bi trebalo da budu ┼íto je vi┼íe mogu─çe organskog porekla;
8. Gra─Ĺevinski materijali bi trebalo da budu niske toksi─Źnosti, da nisu radioaktivni i da ne emituju ┼ítetne hemikalije;
9. Gra─Ĺevinski materijali treba da dozvole difuziju vodene pare i da stvore ÔÇ×disanje tre─çe ko┼żeÔÇť, ─Źime se reguli┼íe vla┼żnost unutra┼ínje sredine i filtriranje, neutralisanje i izvo─Ĺenje zaga─Ĺiva─Źa vazduha, virusa i bakterija iz ┼żivotnog prostora;
10. Unutrašnja temperatura vazduha treba da bude u optimalnom opsegu za zdravlje stanara;
11. Projektovanje treba u što većoj meri da primeni principe prirodnog grejanja i ventilacije;
12. Objekti bi trebalo da budu adekvatno izolovani protiv ne┼żeljene buke i da koriste prirodno svetlo i njegov spektar za osvetljenje prostora;
13. Projektovanje objekata bi trebalo da razmotri principe elektro-biologije ÔÇô da stvori okru┼żenje koje ne menja prirodnu jonizaciju, prirodno magnetno polje i beneficije kosmi─Źkih i zemaljskih zra─Źenja i da smanjuje tehni─Źke elektromagnetne smetnje;
14. Projektovanje objekta bi trebalo da prethodno ispita i utvrdi prisustvo radona, geomehani─Źkog i jonizuju─çeg zra─Źenja kod usvajanja lokacije za gra─Ĺenje, da bi se izbeglo nihovo ┼ítetno dejstvo na budu─çe korisnike;
15. Projektovanje objekta bi trebalo da u ┼íto ve─çoj meri ispo┼ítuje zahteve ergonomije, posebno uva┼żavaju─çi potrebe osoba sa invaliditetom;

DRUŠTVENI PRINCIPI I PRINCIPI ZAJEDNICE

16. Projektovanje objekta bi trebalo da afirmiše zdravu porodicu i odnose sa zajednicom;
17. Objekti su najbolje projektovani ukoliko dopunjuju ili odr┼żavaju kulturu lokalne zajednice;
18. Stambeni razvoj treba da se planira tako da bude daleko od glavnih saobra─çajnica i industrijskih centara;
19. Komercijalni i stambeni razvoj treba da bude društveno odgovoran.

DUHOVNI I ESTETSKI PRINCIPI

20. Boja koja se koristi na odgovaraju─çi na─Źin treba da doprinese psiholo┼íkom miru i blagostanju stanara;
21. Projektovanje objekta bi trebalo da razmotri principe harmonije i proporcije;
22. Dizajn i proces izgradnje treba da u osnovi imaju holisti─Źki pristup;
23. Projektovani objekat treba da ima dušu i da omogućava kreativnost njegovih stanara.

Gra─Ĺevinska ekologija

Pojam ekologija uveo je nema─Źki zoolog Ernest Hekel 1866. godine , kao ÔÇ×odnos ┼żivih organizama u dva pravca: prema njihovoj organskoj i neorganskoj okoliniÔÇŁ. Sam naziv je dobio spajanjem gr─Źke re─Źi ÔÇ×oikosÔÇŁ – ku─ça, dom, mesto ┼żivljenja i re─Źi ÔÇ×logosÔÇŁ – nauka, izu─Źavanje sveta oko nas.

Danas je ekologija ozbiljna nau─Źna disciplina koja prou─Źava raspored i rasprostranjenost ┼żivih organizama i biolo┼íke interakcije izme─Ĺu organizama i njihovog okru┼żenja.

O─Źigledno je da izraz ÔÇ×ekolo┼íka ku─çaÔÇŁ u navedenoj definiciji ekologije nema nikakvog konkretnog zna─Źenja.

Zelena bašta na krovu zgrade

Zelena bašta na krovu zgrade

U traganju da se za utemeljenje naziva ÔÇ×ekolo┼íka gradnjaÔÇŁ na─Ĺe bar pribli┼żan oslonac, kao rezultanta zahteva kovanice ÔÇ×gra─Ĺevinska ekologijaÔÇŁ, u slede─çoj tablici je i sa jezi─Źkog i sa kulturolo┼íkog aspekta analiziran smisao takve slovno slo┼żene strukture:

GRA─ÉEVINSKA EKOLOGIJA
GRA─ÉEVINA ECOS LOGOS
Ku─ça, dom, obloga (ko┼ża), mesto ┼żivljenja ┼Żivi organizmi, ┼żivot, organizacija ┼żivota Nauka, izu─Źavanje sveta (odnosi, pravila, u─Źenje, raspoznavanje) kreativnost, kru┼żenje energije, uzajamnost
Boravi┼íte, skrovi┼íte, za┼ítita od vatre i vode, snega i vetra Organizacija ┼żivota, ┼żivot jedinke unutar vrste i ┼żivot vrste u okru┼żenju, zdravlje Svet je jedan i kona─Źan, oblici ┼żivota raznovrsni i beskona─Źni, racionalnost, harmonija, vitalnost
Toplo, sigurno, sloboda ┼żivljenja, intimnost, sigurnost za pokolenja Interakcija sa okolnom sredinom, ┼żiveti u prirodi i sa prirodom, zdrav ┼żivot Univerzalnost, sveobuhvatnost, jedinstvo (misao-telo-du┼ía), kultura
Dugove─Źnost u trajanju Dugove─Źnost u ┼żivljenju Dugove─Źnost u duhovnom jedinstvu

Jedan od zaklju─Źaka je da je odnos izme─Ĺu ─Źoveka i ┼żivotnog prostora jedan vid interakcije dva ÔÇ×┼żivaÔÇŁ organizma – i ku─ça se ra─Ĺa kao i ─Źovek, ┼żivi kao i ─Źovek, boluje kao i ─Źovek i umire kao i ─Źovek. Ono ┼íto je cirkulacija krvi za ─Źoveka, to je cirkulacija vodene pare za ku─çu, ono ┼íto je medicina za ─Źoveka, to je gra─Ĺevinska fizika za zgradu…

Uzre─Źica ÔÇ×dom je tre─ça ko┼żaÔÇŁ slikovito opisuje interaktivni odnos izme─Ĺu ─Źoveka i doma u kojem ┼żivi: sama ko┼ża ─Źoveka ÔÇ×di┼íeÔÇŁ, zatim garderoba ─Źoveka koja treba da ÔÇ×di┼íeÔÇŁ i dom kao tre─ça obloga ─Źiji zidovi treba da ÔÇ×di┼íuÔÇŁ. Naravno, pojam ÔÇ×disanjeÔÇŁ ovde treba shvatiti u ┼íirem zna─Źenju, kao evakuaciju ┼ítetnih gasova, izlu─Źenja i isparenja manje ili vi┼íe opasnih, u zavisnosti od njihove koncentracije, materija i produkata ljudskog bitisanja u zatvorenom prostoru.

Ako se u kontekst navedenog stavi termin ÔÇ×ekolo┼íka gradnjaÔÇŁ, trebalo bi da zna─Źi da je to
– dugove─Źna,
– vatrootporna,
– vlagootporna,
– biootporna,
– zdrava i komforna
obloga ┼żivotnog prostora, u stanju da obezbedi uslove zdravog ┼żivljenja, reguli┼íe vla┼żnost ┼żivotnog prostora i iz njega elimini┼íe ┼ítetne nusprodukte hemijskog, tehnolo┼íkog, humanoidnog i drugog porekla.

Pri tome, posebno treba izbegavati, kada se ve─ç zbog uticaja mo─çnih lobija ne mo┼że zabraniti, pojavu kondenza u zidovima, ─Źime se, kao u kakvoj septi─Źkoj jami, u zidu deponuju gljivice, bakterije i virusi, koji se, kada u zidu dostignu grani─Źnu koncentraciju, vra─çaju u ┼żivotni prostor i ugro┼żavaju ┼żivote stanara i njihovih pokolenja.

Autor teksta: DTech Milan Dević D.Civ.Eng.
Akademik Me─Ĺunarodne akademije tehnologi─Źnih nauka
Akademik Ruske in┼żenjerske akademije
Po─Źasni predsednik Srpske akademije inovacionih nauka
Doktor tehnologije gra─Ĺenja i in┼żenjeringa u gra─Ĺevinarstvu