Connect with us
Arhitektura

4MIND osvojio nagradu na Međunarodnom konkursu

Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine Crne Gore raspisalo je međunarodni konkurs za Idejno arhitektonsko reÅ”enje objekta muzeja savremene umetnosti, prirodnjačkog muzeja i parka kulture i umetnosti sa pratećim sadržajima u funkciji kulture.

Predmet konkursa bio je izbor najboljeg idejnog arhitektonskog reÅ”enja koje će dati najkvalitetnije urbanističko – arhitektonsko reÅ”enje prostora sa idejnim arhitektonskim reÅ”enjem muzeja savremene umetnosti, prirodnjačkog muzeja, kuće arhitekture i parka kulture i umetnosti.

Članovi konkursnog žirija:

1. Novica Mitrović, M.Arch ā€“ predsednik Strukovne komore arhitekata Inženjerske komore Crne Gore – predsednik Žirija;
2. Odile Decq, Studio Odile Decq
3. Maurizio Meossi, Zaha Hadid Architects
4. Robert Schmitz, White Arkitekter
5. Mike Wood, studio ARUP
6. Nevena Jovović, M.Arch, v.d. generalne direktorice Direktorata prostornog planiranja u Ministarstvu prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine
7. Vladislav Šćepanović, direktor Muzeja savremene umetnosti

Dobitnici nagrada i otkupa

– Prva nagrada: 100.000,00ā‚¬

A-FACT s.r.l.
Andrea Rossi, Giovanni Sanna, Pierluigi Turco
LAND Italia s.r.l.
Maffeis Engineering s.p.a
Charcoal Blue LLP
Država: Italija

– Otkup I: 8.000,00ā‚¬

Autori: 4MIND DOO Beograd ā€“ Ilja MikitiÅ”in
Saradnici: Miljan Salata, Igor MikitiÅ”in, Nemanja Dačić, Milica Knežević, Marina Isakov
Država: Srbija

Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

– Otkup II: 8.000,00ā‚¬

Autori: Mario Cucinella Architects Surl ā€“ Lead author Mario Cucinella (MCA), Diego Baronchelli (MCA), Maurizio Milan (BUROMILAN- Milan Ingegneria SpA)
Država: Italija

– Otkup III: 8.000,00ā‚¬

Autori: Pentatonic LLC – Changsuk Lim, Joo Hyung Oh, Jae Ho Yoon, Sunjae Yu, Su In Kim, Jinhyeok Ryu
Država: SAD

Rad 4MIND studia je jedini sa Balkana koji je dobio nagradu u ozbiljnoj svetskoj konkurenciji. Na međunarodnom konkursu su učestvovala stvarno velika svetska i balkanska imena poput Snohetta, Jenya Ishigama, Sou Fujimoto, Diler Scofidio+Rendro, 3LHD, Jure Sadar, akademik Branislav Mitrović, Biro 81000, Zabriskie…

Čestitamo svim učesnicima i ponosno predstavljamo projektni rad 4MIND biroa

Urbani prostor u celini uvek je nedostižan analitičkom umu u svom totalitetu. Stoga je čin njegovog preobražaja i svi njegovi segmenti (prostorni, programski, formalni, čulni) uvek pretpostavka nepoznatog porekla. Da bi se ovakva slojevita pojava pre svega analizirala, a kasnije i eventualno unapredila, neophodno je uspostaviti odnose unutar kojih bi bilo mogucĢe označiti sve one vrednosti, probleme i mogucĢa reÅ”enja koja izmiču naÅ”em intuitivnom znanju. Kako bi se sprečilo da ovako proizvoljno postavljen sistem banalizuje samu prirodu odnosa i dovede do niza pogreÅ”nih silogizama, potrebno je na samom početku preciznije definisati pojam kojim se pokuÅ”avaju sve pomenute relacije posmatrano.

Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

Koncept preplitanja cĢe stoga poslužiti kao logička veza, odnosno ideja koja cĢe biti u centru svih odnosa na nivou urbano ā€“ prirodne celine iz koje proizilazi arhitektonski koncept. Razlog za ovakav izbor je izražen u stavu da arhitekturu treba odrediti uz prirodu kao glavni konstitutivni element ideje grada i time vratiti njenu ulogu katalizatora pozitivnih druÅ”tvenih promena. Urbanizam, i neposredan kontekst prostora uz reku Moraču, u tom smislu vecĢ nudi osnovno konceptualno polaziÅ”te preplicĢucĢi samu ideju da priroda prožima lokaciju. Dakle, necĢe biti novog urbaniteta u vidu blokova, vecĢ znamenitog objekta u gradu Podgorici, koji svojim izgledom, vecĢ funkcijom i formom, ne naruÅ”ava životnu sredinu, naglaÅ”ava sam Genius Loci sama lokacija. Ova premisa cĢe se kroz urbanističko-arhitektonski koncept nove zgrade Muzeja savremene umetnosti, Prirodnjačkog muzeja, Doma arhitekture i Botaničke baÅ”te glavnog grada Crne Gore razmatrati kroz sledecĢe odnose:

Arhitektura – Grad
Veza ā€“ Prekid
Priroda – Arhitektura
Nasleđe ā€“ Razvoj
Memorija – Anticipacija
Introvertnost – Ekstrovertnost
Savremeno ā€“ Tradicija
Iznad – Ispod
Kontemplacija ā€“ Interakcija

INVERZIJA (lat. inversio) predstavlja preokret, zaokret ustaljenog poretka, poretka stvari ili ideja. U literaturi označava figuru koja menja redosled reči u rečenici ili delovima rečenice, često radi jačeg naglaŔavanja.

PREPLETANJE (lat. intertekus) sjediniti se ili kao da se spajaju; predstavlja ujedinjenje istih ili različitih stvari u jedno koherentno telo ili ideju. U tekstilnoj industriji ovaj termin se često koristi za prožimanje različitih materijala, kreiranje novih dizajna, pletenje neraskidivih veza u poseban i unikatan odevni predmet, često radi jačeg isticanja.

Dijagrami koncepta / Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Dijagrami koncepta / Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

KONTEKST

Lokacija izabrana za izgradnju dva Muzeja, Doma arhitekture i Botaničke baŔte nalazi se u samom centru linearnog toka reke Morače i centralnoj zelenoj osovini grada pored glavnog milenijumskog mosta kao jedan od glavne znamenitosti gradskog pejzaža. Urbanizam centralne gradske zone u ovom delu gde grad ima jasnu kičmu, pravilne blokove postavljene upravno na tok reke.

Planinski plan se nalazi na prostoru bivÅ”e kasarne Morača i direktno je u kontaktu sa glavnom ulicom (Vaka ĐurovicĢa) i Bulevarom (Ivana CrnojevicĢa) kao i koritom reke Morače na zapadnoj strani parcele. Zbog toga je izuzetno važno valorizovati ovaj prostor kroz uspostavljanje novih prostornih sadržaja i stvaranje zone koja cĢe postati ā€žÅ¾ila kucavicaā€œ i kulturni centar grada.

Dakle, Podgorica se urbanistički može posmatrati kao dihotomija dve ideje grada ā€“ PRELOMA ili PREPRIJETAKA, zavisno od tačke glediÅ”ta, koje koegzistiraju jedna naspram druge, kao lice i naličje grada. U tom kontekstu, lokacija se čita kao mesto susreta gde se jedna ideja preplicĢe sa drugom, ali i kao prostor koji anticipira mogucĢnost njihove sinteze.

URBANISTIČKI KONCEPT

Urbani koncept možemo razumeti i kroz grad koji pokuÅ”ava da ostvari dijalog između ideje sopstvene proÅ”losti i razvoja sa Genius Loci samog mesta gde je nastao u vidu prirode i prirodnog okruženja. U takvoj arhitektonsko-urbanističkoj postavci, zamiÅ”ljeni prostor novog muzejskog kompleksa sa botaničkom baÅ”tom predstavljao bi, sa svim svojim semantičko-simboličkim implikacijama, novi generator u kreiranju diskursa javne sfere kulturnog života grada grada. Podgorica, Podgorica 2.0.

Posmatranjem odnosa direktne veze glavne zeleno-plave ose u vidu javnog otvorenog parkovskog prostora i nove zgrade buducĢih muzeja, doÅ”lo se do zaključka da je formiranje tela atrijuma u centru sa opnom oko najvecĢeg. deo postojecĢeg drvecĢa doprineo bi razvoju mikrolokacije na nivou urbane celine NjegoÅ”ev park ā€“ Botanička baÅ”ta ā€“ Muzeji ā€“ Kontakt zona (Objekat kulture) ā€“ brdo Gorica. Inverzijom, ubacivanjem objekta u park, ostvarena je neposrednija veza između javnih prostora i urbanog tkiva, ali je takođe omogucĢeno posetiocima i građanima da odmah izađu iz muzeja (zatvorenog javnog prostora) u park i otvore javni prostor i obrnuto.

Anticipacija spajanja urbane matrice kroz superpoziciju linije (reka i park) i povrÅ”ine (urbano tkivo i zgrada) na nivou arhitektonske forme predstavlja samu srž koncepta. Uspostavljanje isprepletenih odnosa na nivou urbanog razmiÅ”ljanja rezultiralo je složenijim arhitektonskim konceptom, osmiÅ”ljavanjem doživljaja sa stanoviÅ”ta glavnih korisnika gradskog prostora ā€“ peÅ”aka.

ARHITEKTONSKI KONCEPT

Pitanje Å”ta je starije, kokoÅ”ka ili jaje, večno je pitanje čovečanstva? Iako znamo odgovor, čovečanstvo uvek pokuÅ”ava da nekako ā€žzavladaā€œ prirodom, a ponekad čak i da je prevari. Ovakvi postupci se ne zavrÅ”avaju dobro i najbolji način na koji možemo da ā€žovladamoā€ prirodom je ako joj se prilagodimo i iskoristimo ono Å”to nam nudi na najbolji mogucĢi način.

Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

SledecĢa faza koncepta predstavlja pokuÅ”aj da se sintetiÅ”u svi prvobitno uspostavljeni odnosi kako bi se reafirmisala ideja spajanja grada sa prirodom. Ono Å”to implicitno predlaže sam koncept je mogucĢnost jedinstvenog odnosa između arhitektonske forme i forme grada s jedne strane i prirode i njenog okruženja s druge strane. Ovakva sinteza označava arhitektonsku formu kao konstitutivni element ideje grada i kao osnovni katalizator druÅ”tvenih promena i okretanja ka njegovom prvom postulatu, ka PRIRODI. U tom smislu, termin INVERZIJA označava reinterpretaciju, kritičko preispitivanje prostornih, socioloÅ”kih, istorijskih, kulturnih i političkih odnosa na nivou urbane celine, koje danas, zajedno sa pojmom PREKLJUČIVANJA, posebno PRIRODE i KULTURE, u tom smislu, podrazumevaju reinterpretaciju. omogucĢio bi takvu sintezu.

Arhitektura – Grad

Podgorica, kao jedan od 6 najvecĢih gradova bivÅ”e Jugoslavije, razvijena je u modernističkom duhu i idejama. Koncept Å”irokih bulevara i otvorenih urbanih blokova primetan je na svakom koraku. Montažna betonska konstrukcija, u svetski priznatom sistemu IMS Branko Žeželj, u saradnji sa materijalom kojeg Crna Gora ima najviÅ”e (prirodni kamen), predstavlja arhitektonsko nasleđe koje je prepoznato. Dakle, konceptualni pristup arhitektonskom projektovanju ne odstupa od tradicije same lokacije, a isti sistem u neÅ”to drugačijem ā€žodenjuā€œ primenjuje se i danas, pratecĢi duh vremena (ZEITGEIST) i mesta (GENIUS LOCI) kao fenomenoloÅ”ki aspekti same Podgorice.

Veza ā€“ Prekid

Ovaj konceptualni aspekt i odnos možemo posmatrati na dva načina. Prvo, kroz neraskidive veze sa tradicijom, prirodom i nasleđem.

Dok sa druge strane, ako posmatramo koncept iz ugla ā€žprekidanjaā€œ, možemo ga razložiti na mikro i makro situacije. Makro je prekid grada i urbanog tkiva pored reke Morače i kanjona sa zelenim linearnim basenom koji ga prati, dok je mikro okruženje inverzija i smeÅ”tanje muzejskog predmeta u prirodno okruženje, gde je i sam prekid. opet veza ili ā€žvezaā€œ parka kroz javnu zgradu i ā€žvrataā€œ za građane u javni prostor, KULTURA i PRIRODA – dva najvažnija elementa savremenog druÅ”tva.

Priroda – Arhitektura

Priroda i Arhitektura moraju icĢi zajedno, kao paraziti i simbiotska bicĢa koja postoje jedno od drugog. Preplitanje funkcija izgrađenog (sa najmanjom disruptivnom funkcijom ā€“ KULTURA) i prirodnog okruženja postavlja temelje ŽIVOTNOG PLANIRANJA I RAZVOJA SAVREMENIH GRADOVA ZA BUDUCĢNOST.

Memorija – Anticipacija

Podgorici nedostaje kulturno obeležje grada, glavna kulturna zgrada. Nova zgrada Muzeja predstavlja sintezu secĢanja grada, njegovog graditeljskog nasleđa i jezika i onoga Å”to se želi posticĢi kroz funkcionalne postavke nove zgrade. Anticipacija i saradnja kulture i prirode kroz arhitekturu.

Introvertnost – Ekstrovertnost

Interpolacija nove arhitekture u kontekstu prirode jedna je od najproblematičnijih tema u savremenoj teoriji i praksi. Pitanje tog odnosa je takođe prepoznato kao važno i u ovom slučaju. Kontekst odvracĢa formu. Inverzija i prepletanje se takođe ovde koriste kao osnovni alat za oblikovanje arhitekture i funkcije parcele. Ekspresivna savremena arhitektonska forma u odnosu na introvertnost unutraÅ”njeg dvoriÅ”ta Botaničke baÅ”te i Muzejskog trga. Kako posmatramo ukupnu urbanističku Å”emu kao celinu, zgrada je introvertna u odnosu na park oko nje koji je ekstrovertan.

Savremeno ā€“ Tradicija

Čita se kroz ā€žjasnu, čistu i jednostavnuā€œ formu, fleksibilan prostor i savremeni pristup pomeÅ”an sa tradicionalnom materijalizacijom i ecer-prisutnim aspektom prirode koja je vanvremenska.

Kontemplacija ā€“ Interakcija

Savremene teorije o javnoj sferi života ističu da javni prostor oličava ā€žparadoksnu vidljivost i izolovanostā€œ (Sennett, 1987, str. 47). Ova ideja je evidentna iu samoj novoj zgradi Muzeja. Muzeji su mesta na kojima se nalazimo. drugima, ali ipak sami, mesta obrazovanja, razmiÅ”ljanja, opuÅ”tanja i reakcije;

Koncept otvaranja prizemlja nove zgrade, pročelja zgrade za ā€žuticajā€œ ljudi, ali i pete fasade krova kao otvorenog javnog prostora je poziv za interakciju i druženje, dok je unutraÅ”nji prostor KucĢa je rezervisana za kontemplaciju i pronalaženje mira u prirodi i kulturi. Providna staklena fasada premeÅ”ta granični deo unutraÅ”njeg prostora i njegove korisnike iz konteksta i sfere javnog parka.

Iznad – Ispod

Poroznost objekta i njegovo uzdizanje tla daje značaj prirodi, da obuhvata sam objekat i prožima ga sa svih strana kao neosporni deo prirodnog pejzaža.

Nasleđe ā€“ Razvoj

Balkansko područje ima duboke korene u kulturi i tradiciji koje su važne za svetsku baŔtinu. Ipak, savremeni pristup i neophodan razvoj moraju biti implementirani kao temelj i osnovni parametar SAVREMENOG ODRŽIVOG DIZAJNA.

PROSTORNA ORGANIZACIJA / FUNKCIONALNE SPECIFIČNOSTI

Nova zgrada Muzeja predstavlja sintezu secĢanja grada, njegovog graditeljskog nasleđa i jezika i onoga Å”to se želi posticĢi kroz funkcionalne postavke nove zgrade. Anticipacija i saradnja kulture i prirode kroz arhitekturu.

Idejno reÅ”enje nove zgrade Muzeja, koja je glavni deo programa izgradnje novog grada, nalazi se u zelenoj povrÅ”ini pored reke. Ovaj prostor nametnut je kao nova gradska znamenitost ali i funkcija privlačenja posetilaca u prostor muzeja. Ulazni prostor je oivičen staklenom fasadom sa direktnim pogledom u unutraÅ”njost Muzeja savremene umetnosti i prirodne istorije. Pored ulaza je info pult sa kojeg jednostavan pregled prostora omogucĢava jasnu orijentaciju svima. Funkcionalne jedinice nove biblioteke nižu se sa ove pozicije jedna za drugom:

Zgrada Muzeja savremene umetnosti i Prirodnjačkog muzeja dele isti volumen. Taj volumen, zbog veličine izložbenog prostora i namere da se napravi privatniji deo zgrade, ima atrijum kao unutraŔnje dvoriŔte dva muzeja.

  • Ulaz u Muzej savremene umetnosti je sa trga između Konkursne i Kontakt zone. Iz ulaznog hola muzeja u prizemlju ima pristup Auditorijumu, prostoru za događaje, maloj galeriji, likovnim radionicama i biblioteci sa jedne strane i restoranu, obrazovnom odeljenju i informativnoj sobi sa druge strane. Centralno lociran u predvorju je stepeniÅ”te koje vodi posetioce na 2. sprat do izložbenog prostora.
Axonometrija, Nivo 0 / Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Axonometrija, Nivo 0 / Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

Prvi sprat muzeja namenjen je administraciji i glavnoj upravi muzeja. Na tom spratu su prostori namenjeni konzervatorima i njihovim radionicama i sala za sastanke za zaposlene u muzeju. Å taviÅ”e, na drugom spratu muzejski izložbeni prostor je podeljen na deo za privremenu i stalnu postavku. TrecĢi sprat je rezervisan za preostali deo uprave muzeja.

Ispod cele zgrade projektovane su dve podzemne etaže. U jednom delu ta dva podzemna sprata su spojena u jedan sprat sa duplom visinom sprata. U tom prostoru su smeŔtene prostorije za muzejski depo kao i sve potrebne i neophodne tehničke prostorije čiste spratne visine 6,5 m. Prostoru depoa i garaži za zaposlene prilazi se vozilima iz pravca ulaznog trga sa putnim rampama. U drugom delu podzemnih etaža nalazi se javna parking garaža kapaciteta 411 parking mesta.

Axonometrija, Nivo 1, 2, 3 i 4 / Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Axonometrija, Nivo 1, 2, 3 i 4 / Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

  • Prirodnjački muzej se nalazi pored Botaničke baÅ”te i ima direktan pristup baÅ”ti. Ulaz u Muzej se nalazi iz unutraÅ”njeg dvoriÅ”ta muzeja (atrijuma). Iz ulaznog hola se izlazi na Radionicu, malu biblioteku, suvenirnicu i restoran sa baÅ”tom na Å”etaliÅ”tu uz reku Moraču. Prvi sprat je rezervisan za izložbeni prostor i upravljanje muzejom. Preostali deo uprave Muzeja nalazi se na drugom spratu.

Dom arhitekture nalazi se na uglu ulice Vake ĐurovicĢa i Bulevara Ivana CrnojevicĢa. Iz prizemlja se ulazi u konferencijsku salu, dok se na prvom spratu nalaze kancelarije Uprave, a na drugom kafeterija sa krovnom baÅ”tom, multimedijalna sala i biblioteka.

Axonometrija, Nivo -1 i -2 / Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Axonometrija, Nivo -1 i -2 / Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

KONSTRUKCIJA / MATERIJALIZACIJA

Muzejski objekti su projektovani sa dva podzemna sprata i od dva do četiri nadzemna sprata na najviÅ”em delu zgrade. Podna visina podzemnih etaža je 4m, dok je spratna visina nadzemnih spratova 5 m. Deo podzemnih etaža namenjenih za pristup tereta depoima i tehničkim prostorijama muzeja predviđen je spratnom visinom od 8 m i slobodnim prostorom do plafona 6-6,5 m.

Predviđena konstrukcija objekta je armiranobetonska sa prednapregnutim plafonima i gredama. Osnovna mreža konstruktivnih elemenata je planirana u rasponu od 8×8 m na dva podzemna sprata objekta, dok je mreža iznad prizemlja povecĢana na 16 m.

Pravac nosecĢih stubova i zidova planiran je u dužem (podužnom) pravcu objekta. Ovi pravci su koriÅ”cĢeni i za postavljanje nosecĢih elemenata konzolnih delova konstrukcije.

Seizmički paneli u drugom pravcu objekta postavljeni su preko četiri armirano-betonska jezgra, koja su neprekidna od temelja do krova objekta. Ta jezgra su namenjena za vertikalne evakuacione stepenice i liftove.

Na delu zgrade Prirodnjačkog muzeja projektovana je nosecĢa dvotračna čelična reÅ”etka visine 8m da prevaziđe raspon od 64m radi prihvatanja strukture krova zgrade i obezbeđenja prostora bez stubova u prizemlju.

Na objektu su projektovana i potrebna proÅ”irenja objekta (10 cm) na pozicijama označenim na crtežu. ProÅ”irenja u podzemnim etažama nisu predviđena, vecĢ samo za nadzemne spratove. U podzemnim etažama predviđena je dvostruka konstrukcija na tačkama proÅ”irenja kako bi se na adekvatan način prihvatili uticaji konstrukcijskih nadzemnih elemenata.

Materijalizacija objekta je osmiÅ”ljena u potpunosti sa kontekstom same lokacije, kao i sa tradicionalnom materijalizacijom objekata u Crnoj Gori. Osnova zgrade je napravljena od lokalnog kamena usitnjenog kako bi se stvorio osecĢaj prirodne nepravilnosti.

Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

Fasada Botaničke baŔte je betonska sa vidljivim tragovima oplate u vertikalnom pravcu sa ulične strane i mahovinom na betonskom zidu sa unutraŔnje strane baŔte.

Fasada muzeja je dizajnirana vertikalnim belim aluminijumskim vertikalnim senčarima sa željom da se dobije efekat čiste kutije uronjene u zelenilo.

Popločanje trga i staza oko objekta planirano je i od kamenih ploča nepravilnog oblika.

EKOLOÅ KI ASPEKT DIZAJNA

Danas je veoma važno graditi objekte koji najmanje utiču na životnu sredinu.
Projektom je predviđeno da muzejski objekti koriste sve raspoložive resurse obnovljivih izvora energije.

Pre svega, na krovu muzeja, koji ima povrÅ”inu od 5.900 mĀ², planirano je postavljanje solarnih panela preko cele povrÅ”ine krova. Struja dobijena iz ove solarne elektrane koristicĢe se za rad svih toplotnih pumpi za razmenu energije sa zemljom putem geotermalnih sondi (voda-voda). Na ovaj način cĢe se posticĢi maksimalna efikasnost koriÅ”cĢenja energije za grejanje, hlađenje i ventilaciju zgrada.

Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

Predviđena je i pozicija cisterne za sakupljanje kiÅ”nice i njeno koriÅ”cĢenje za zalivanje biljaka u Botaničkoj baÅ”ti.

Kao važan element za postizanje maksimalnog efekta održivog objekta, projektovana je mikroklima sa puno zelenila, Ŕto je posebno važno za životnu sredinu Podgorice, kao sredine poznatog po izuzetno toplom i suvom ljetu.

Botanička baŔta je deo funkcionalnog sadržaja Prirodnjačkog muzeja kao specijalizovana parkovska povrŔina.

Koncept botaničke baÅ”te je formiran da bude ujedno i specijalizovana ograđena parkovska povrÅ”ina sa strogo kontrolisanim ulazom, ali sa mogucĢnoÅ”cĢu posmatranja okoline na određenoj udaljenosti i sa javnih povrÅ”ina. Korisnici Parka kulture i umetnosti imaju uvid u bujno izložbeno zelenilo baÅ”te jer ih deli samo stilizovana tradicionalna crnogorska ograda parcela (ā€žmeđaā€œ).

Takođe, korisnici Doma arhitekture i njegove krovne kafe baÅ”te mogu slobodno da uživaju u pogledu na zelenilo Botaničke baÅ”te. Veliki skupovi koji su ograničeni na prostor Doma arhitekture (konferencije, prijemi, izložbe,…) može koristiti i deo Botaničke baÅ”te za te posebne prilike. Posebno je zanimljiva mogucĢnost ā€žobilaskaā€œ Botaničke baÅ”te sa krovne staze.

Međunarodni Konkurs u Podgorici - Nagrađeni rad biroa 4MIND

Međunarodni Konkurs u Podgorici – Nagrađeni rad biroa 4MIND

Područje izložbene baÅ”te čine drvenasto bilje, Å”iblje i začinsko bilje, jednogodiÅ”nje i viÅ”egodiÅ”nje autohtone, suptropske i tropske vrste koje mogu da izdrže klimatske uslove lokacije. Postoji poseban odeljak za lukovičaste divlje cvetne vrste, kao i alpinetum (staniÅ”te za biljne vrste – sukulente). Centralni objekat izložbenog prostora je staklenik (150 m2) u kome se održava tropska klima visoke vlažnosti i temperature. U Botaničkoj baÅ”ti predviđeno je malo jezero kao sinonim za poznata crnogorska prirodna planinska jezera.

U tehničkoj zoni predviđena je istraživačka laboratorija, kao i prostor za izgradnju podzemnog rezervoara za sakupljanje kiÅ”nice, koji cĢe se kasnije koristiti za zalivanje biljaka u Botaničkoj baÅ”ti.

Svi konkursni radovi su dostupni na sledećim linkovima:

Konkursni radovi 1-35
Konkursni radovi 36-48

IzveŔtaj žirija možete pročitati na LINK-u