Connect with us
Arhitektura

Kvalitet konačnog reŔenja, a ne upotreba najskupljih materijala

ARHITEKTE JEDNOG GRADA
Za časopis ā€œGRENEF-Građevinarstvo&Energetska Efikasnostā€ govori Dejan Babović

Moj put kao predstavnika redakcije časopisa Grenef do ARHITEKTE JEDNOG GRADA nije bio dug. U srcu Beograda posetila sam Dejana Babovića, kao reprezenta svog grada i vrsnog umetnika koji živi svoj životni poziv u svakom aspektu života. Biografije su uvek opÅ”ta mesta, mnogo podataka, a malo pravih informacija koje govore o duhu čoveka. Zbog toga sam ovom razgovoru sa Dejanom pristupila na malo drugačiji način, kroz direktnu komunikaciju, kako bih dosegla do dubljih suÅ”tinskih vrednosti koje ga opisuju jer bi bila Å”teta ne obuhvatiti u njemu sve ono Å”to on jeste. A on jeste arhitekta i umetnik, divna duÅ”a koja oseća prostor i ljude koji u tom prostoru obitavaju.

Arh. Dejan Babović

Arh. Dejan Babović, njegovo umetničko delo

Arh. Dejan Babović

Arh. Dejan Babović, njegovo umetničko delo

Čim sam uÅ”la u njegov dom, koji je ujedno i njegov radni prostor, pokazao mi je svoju biblioteku u čijem centru je umetnička slika slikara Aparina. Ona je poklon prijatelja ginekologa kao zalog za prijateljstvo i saradnju ova dva čoveka. Dejan mi je pričao kako je prethodno uredio enterijer stana svog prijatelja, bez želje da naplati svoju uslugu, jer je pomenuti ginekolog doneo na svet njegovo drugo dete, sa tolikom pažnjom da su on i njegova supruga lako odlučili da proÅ”ire svoju porodicu za joÅ” jednog člana.

Čovek koji ovako doživljava ljude zaslužuje da bude angažovan od strane svih onih koji pretenduju da im kuća bude dom i reprezent njihove individualnosti i onoga Å”to svaki njegov član u biti i jeste, jedinka koja ne liči ni na jednu drugu.

Dakle, pokuÅ”aću da vam predstavim arhitekturu Beograda kroz doživljaj Dejana Babovića, učesnika svih salona arhitekture od 1992. do danas, člana Arhitektonske sekcije ULUPUDS-a i dobitnika mnogobrojnih stručnih nagrada i priznanja. Ne možemo razdvojiti njegova dva poziva, slikarstvo i arhitekturu koliko god se trudili. On slika kada odmara od projektovanja. On ne spava mnogo jer mu to krade od kreativnog procesa. On smeÅ”ta svoje slike u enterijere koje radi i tako daje joÅ” duÅ”e prostoru iza čijeg nastanka stoji. Prenosim vam samo deo priče sa ovim umetnikom jer ono Å”to sam saznala, slike koje sam videla, objekte koji su u začetku, biofilna gradnjaā€¦sve to ostavlja prostora da kraj ovog intervjua u suÅ”tini nije kraj, već samo nastavakā€¦koji slediā€¦

Direktorat civilnog vazduhoplovstva

Arh. Dejan Babović, objekat: Direktorat civilnog vazduhoplovstva

DEJANE, S OBZIROM DA STE UMETNIK, INTERESUJE ME DA LI PRAVITE KOMPROMISE U NEKOM PROJEKTU NA UÅ TRB KREATIVNOSTI?

Nema kompromisa, iako je u građevinarstvu sve limitirano. Ako ne postoje materijalna sredstva onda nema ni mogućnosti da se neÅ”to realizuje. Ali to u kreativnom delu ne sme da bude ograničenje. Da bi neÅ”to lepo izgledalo nije neophodno da se kupuje najskuplja keramika ili da se kupi najskuplji komad nameÅ”taja. Ja pričam ljudima da, između ostalog, uloga arhitekte u stvari jeste da od onog Å”to je na tržiÅ”tu standardno i cenovno prosečno napravi najbolji mogući rezultat.

Kvalitet konačnog reÅ”enja razlikuje dobre i manje dobre arhitekte, a ne upotreba najskupljih materijala. To i jeste razlika između arhitekata i ā€œarhitekataā€. Tako da je moj odgovor na vaÅ”e pitanje da kod mene lično nema kompromisa sa strukom, čak i po cenu da izađem iz projekta. Često se javljaju problemi u fazi realizacije projekta – izvođenju radova, zato je neophodno da arhitekta bude prisutan tokom celog procesa od prve ideje do useljenja u objekat. Ja volim da budem tu, veoma često čak i samoinicijativno i ispratim projekat do kraja njegove realizacije.

POŠTO STE VI JEDAN OD PREDSTAVNIKA BEOGRADSKE ARHITEKTURE, A NAŠE IDEJA KROZ OVU RUBRIKU JE DA VI, IZ SVOG UGLA ARHITEKTE PREDSTAVITE SVOJ GRAD, RECITE NAM ŠTA JE ONO ŠTO JE KARAKTERISTIČNO U AKTUELNOJ ARHITEKTURI BEOGRADA?

Ja veoma volim Beograd i smatram ga svojim gradom, iako sam u njega doÅ”ao sa devetnaest godina, po zavrÅ”etku srednje Å”kole. Kada je arhitektura Beograda u pitanju, on je grad pun kontroverzi. Ima mnogo primera i za dobru, pismenu, kvalitetnu i inteligentnu arhitekturu, ali isto tako, nažalost joÅ” mnogo viÅ”e, za loÅ”u, nekvalitetnu i nepismenu arhitekturu. To je pogubno na duge staze, jer sve Å”to se izgradi, bez obzira dobro ili loÅ”e ima izraženu dimenziju trajanja i time, ono loÅ”e i ružno TRAJNO oÅ”tećuje urbani milje grada. Bitna karakteristika toga Å”to se deÅ”ava poslednjih par decenija permanentno u urbanom procesu razvoja Beograda je neÅ”to Å”to ja zovem ā€œKaluđerizacijomā€ Beograda. To je na delu već duže vreme i prati proces tranzicije i, nažalost, ostavlja dubok trag i u vremenu koje sledi. Na veliku žalost svih pripadnika arhitektonske struke, neki veliki projekti su nastali na bazi urbanizma koji nije korektno, stručno i profesionalno određen, nego je ā€œodozgoā€ diktiran i inkorporiran u detaljne planove. Struka je tu u drugom planu, ona viÅ”e služi da realizuje neke političarske ideje. Opet, sa druge strane, postoji veliki broj nekih drugih, manjih projekata, gde se postigao jedan zavidan nivo kvaliteta kako estetskog tako i funkcionalnog, kao i u smislu materijalizacije.

U poslednje vreme često je pominjan Blok A i West 65 kao i ostali delovi grada koji su pripitomili Novi Beograd, dali mu neku drugu dimenziju i pokazali neko drugo, humano lice. Novi Beograd je, recimo, u blokovima uz Savu, postao slika urbanog miljea grada u kakvom je lepo živeti. Sada je dobio i nove sadržaje, objekti su izgrađeni na međusobnoj pristojnoj udaljenosti, okruženi su zelenilom, peÅ”ačkim i biciklističkim stazama, dečijim igraliÅ”tima, čuju se ptičice, deca trčkaraju bez prevelike brige i straha roditelja.

Arh. Dejan Babović

Arh. Dejan Babović, objekat: sopstvena kuća

Za razliku, recimo, od Vračara, koji je u poslednjih par decenija urbanistički razoren i novom gradnjom je postignut sasvim suprotan efekat od onog novobeogradskog. Podignuta je spratnost objekata pa je, na istoj (postojećoj) Å”irini ulica ukinuta mogućnost osunčanosti južnih fasada i dobio se efekat mračnih klanaca i tunela bez sunca. Zelenilo je potpuno iskorenjeno u ovim ulicama. Nekada je, recimo, Å umatovačka ulica bila jedna lepa, pitoma ulica, ali to je sada prostor bez sunca i zelenila, preuska za visinu objekata koji se prave i sa naročito izrazenim problemom parkiranja kako stanara, tako i posetilaca ovog dela grada.

ŠTO SE TIČE OBJEKATA, OSIM VAŠE KUĆE KOJA JE ZAISTA IMPRESIVNA I IZNUTRA I SPOLJA I NEKAKO JE DEO VAS I ONOGA ŠTO VI RADITE, GDE BISTE ME JOŠ ODVELI DA MI POKAŽETE NEKI OBJEKAT I KAŽETE OVDE JE MATERIJALIZOVAN MOJ ARHITEKTONSKI KREDO?

Moram da priznam kada su objekti u pitanju imam nekoliko takvih mesta koja čak i nisu sva u Beogradu. Å to se Beograda tiče, to je sigurno kuća u Neznanog junaka koja je odlična ilustracija mog poimanja arhitekture u punom smislu te reči. Takođe mislim da je funkcionalna azbuka arhitekture kuće, kuća mog prijatelja na Medakoviću koja je zaista sadržajna, ali nažalost lokacija i urbanizam devedesetih su učinili da je taj objekat ā€œdragulj u blatuā€. Ona ima sjajan sadržaj, veliki plac, divne travnjake, mnogobrojne i raznovrsne sadnice, ali ono Å”to je okružuje ne služi na čast ni urbanizmu ni arhitekturi.

Direktorat civilnog vazduhoplovstva

Arh. Dejan Babović, objekat: Direktorat civilnog vazduhoplovstva

Direktorat civilnog vazduhoplovstva

Arh. Dejan Babović, objekat: Direktorat civilnog vazduhoplovstva

Što se enterijera tiče, rado bih Vas odveo u Direktorat civilnog vazduhoplovstva, to je enterijer dela objekta koji sam realizovao u januaru ove godine i koji sam izložio na ovogodiŔnjem Salonu Arhitekture, projekat koji pokazuje visok nivo kvaliteta izvedenih zanatskih radova koji zadovoljavaju moje kriterijume.

KADA RADITE NEKI PRIVATNI STAMBENI ENTERIJER ILI NEKU KUĆU, DA LI PRVO UPOZNATE TE LJUDE ZA KOJE RADITE I POKUÅ AVATE DA IH DOŽIVITE KAO SPECIFIČNU PORODICU ILI IDETE ā€œNA SIGURNOā€, ODNOSNO RADITE ONAKO KAKO SE VAMA SVIĐA?

Uglavnom radim za nepoznate naručioce i u suÅ”tini mi je veoma bitno da upoznam neke osnovne i bitne karakteristike njihovog načina života. PokuÅ”avam, u prvoj fazi, da razumem kakva je ta porodica, kakvi su njihovi afiniteti, navike, potrebe jer projektujem kuću za njih. Oni su prvi koji moraju da budu zadovoljni,a tek potom ja. U prvoj fazi dogovora, kod formiranja tzv. ā€projektnog zadatkaā€ od njih tražim gomilu važnih informacija vezanih za funkcionalnu organizaciju prostora, sve ono Å”to im je bitno ulazi u jedan kazan i sve postaje deo kase koja se kuva sa specificnom aromom samo za tu porodicu.

Arh. Dejan Babović

Arh. Dejan Babović, objekat: sopstvena kuća

Iako postoje opsti principi i pravila u organizovanju i oblikovanju prostora za stanovanje, svaki korisnik nosi svoje osobenosti i svaki prostor to mora da ima u sebi. Kada sve to obuhvatim i obradim ja tek onda izlazim sa idejnim reÅ”enjima. Ona se uglavnom rade u viÅ”e varijanti koje se potom prezentiraju budućim korisnicima, a korisnici imaju mogućnosti odabira između ponuđenih reÅ”enja. Bitno je da reÅ”enja nemaju elemente kiča, ne sme da ima neusklađenosti između upotrebljenih materijala.

Moram da priznam da nemam u svom dugugodiÅ”njem radu iskustva sa tim da na kraju klijenti nisu zadovoljni ponuđenim reÅ”enjima. Moji enterijeri su karakteristični po savremenim i novim materijalima, kreativnoj upotrebi svetla i besprekornoj funkcionalnoj organizaciji. Uglavnom koristim ono Å”to je poslednja reč tehnike. Ne razumem moje kolege arhitekte koji se u svom radu opredeljuju za trend koji se u poslednje vreme javlja sve viÅ”e, pogotovo na Vračaru, a koji oslikavajući tako neku eklektičku arhitekturu sa kraja XIX veka sa stilizovanim gipsanim aplikacijama, kovanim gvožđem daju pogreÅ”nu informaciju o vremenu projektovanja objekta. Kao da su kuće projektovane pre stotinjak godina, a ne u drugoj deceniji XXI veka..

Arh. Dejan Babović

Arh. Dejan Babović, objekat: Kafić Space u Beogradu

Arh. Dejan Babović

Arh. Dejan Babović, objekat: Kafić Space u Beogradu

MOJE SLEDEĆE PITANJE JE U VEZI SA MLADIM ARHITEKTAMA, ODNOSNO ONIMA KOJI SU TEK NA POČETKU NEKE SVOJE KARIJERE. NAIME, IMALA SAM SKORO PRILIKU DA PRIČAM SA LJUDIMA KOJI SU BILI NAGRAĐENI ZA NEKE PROJEKTE KOJE SU RADILI, PA UPRKOS TOME VEĆINA NJIH ŽELI DA ODE ODAVDE I DA RADI U INOSTRANSTVU. KAKO VI TO DOŽIVLJAVATE?

U mom ateljeu radi mlada osoba, izuzetno talentovana, sa diplomom arhitekte sa Milanske Politehnike. Impresivno znanje italijanskog jezika, izuzetan kreativni potencijal, ogromna energija i radni elan su neÅ”to Å”to je karakteriÅ”e i daje mi za pravo da mislim da je to saradnja koja ima sjajnu perspektivu. Ona se odlučno vraća u Beograd i radi sa mnom sa velikim entuzijazmom. Verujem da to proizilazi iz mogućnosti ostvarenja kreativnog potencijala koji je njoj bio izuzetno važan. U zajedničkom radu na interesantnim i inspirativnim projektima u mom ateljeu njene želje i planovi bivaju ostvareni i sama ideja o takvom načinu bavljenja arhitekturom je za nju potpuno ispunjenje sna. Ona ide sa mnom na gradiliÅ”ta gde svakodnevno sreće nove situacije i teme. Uči i stvara…

Arh. Dejan Babović sa saradnicom Katarinom Tomić

Arh. Dejan Babović sa saradnicom Katarinom Tomić

Moram da priznam da je taj način blizak i mom poimanju rada u struci. Kao mlađi sam imao prilike da radim u Moskvi na velikom projektu. Nisam imao ideju da ostanem ni trenutka viÅ”e nego Å”to je to bilo predviđeno ugovorom, iako je to bio veoma težak period, neposredno posle bombardovanja. Mislim da bi mladi arhitekti trebalo da ostanu, iako sam svestan da je prostor na kome se to deÅ”ava dosta komplikovan. Mladi ljudi, čak i ako odu da neÅ”to novo nauče, sa tim novim idejama iz sveta bi trebalo da se vrate kako bi kvalitetnije i inovativnije pomogli u razvoju naÅ”eg Beograda na pravi način.

NA KRAJU MORAM DA POMENEM I TO DA STE VI I SLIKAR I TO, KOLIKO SAM IMALA PRILIKE DA VIDIM, SJAJAN SLIKAR. KOLIKO STE BILI U MOGUĆNOSTI DA BIRATE IZMEĐU ARHITEKTURE I SLIKARSTVA I DA LI JE SLIKARTSVO KAO VAŠA VELIKA LJUBAV BILO ZAPOSTAVLJENO ZBOG ARHITEKTURE?

Ja slikam i crtam kad god ne projektujem i uvek sam u nekakvom kreativnom procesu. U period tokom zavrÅ”etka studija i u godinama neposredno po diplomiranju imao sam niz izložbi. To je kraj osamdesetih i početak devedesetih godina. Zatim se deÅ”ava period od skoro dvadeset godina bez ijedne izložbe mojih slika. Od 2011. godine i moje samostalne izlozbe slika i crteža ā€œSvi smo iz iste igreā€ u galeriji SKC-a na Novom Beogradu opet sam uÅ”ao u period skoro redovnih izložbi. Bilo ih je PET u poslednjih Å”est godina. Učestvujem i na kolektivnim izložbama kako Slikarsko-grafičke sekcije ULUPUDS-a tako i Å”ire. Postigao sam to da ne odustajem ni od jedne svoje ljubavi i da se paralelno bavim i jednim i drugim. U ovom trenutku, čak, imam materijala za dve samostalne izložbe.