Za Äasopis āgrenef – graÄevinarstvo & energetska efikasnostāgovori Goran VojvodiÄ, redovni profesor Univerzitet u Beogradu, Arhitektonski fakultet i vlasnik biroa VIA.
U oktobarskom izdanju Äasopisa āgrenefā imali smo veliku Äast da razgovaramo sa istaknutim arhitektom i redovnim profesorom na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu i osnivaÄem Biro VIA studija za arhitekturu, Goranom VojvodiÄem. Njegova impresivna karijera i doprinos svetu arhitekture zaslužuju naÅ”u pažnju, ali divljenje.
Goran VojvodiÄ je angažovan na projektovanju Å”irokog spektra arhitektonskih objekata, ukljuÄujuÄi stambene i rezidencijalne komplekse, hotele, poslovne i trgovinske centre, kao i sportske objekte razliÄitih namena. Njegovo iskustvo obuhvata i adaptacije i rekonstrukcije postojeÄih graÄevina, kao i dizajn enterijera za javne i privatne prostore. Sa uÄeÅ”Äem na viÅ”e od 40 manifestacija i izložbi Å”irom sveta u periodu od 1991. do 2021. godine, Goran VojvodiÄ je stekao priznanje i poÅ”tovanje u globalnoj arhitektonskoj zajednici. Njegova dela su nagraÄivana Äak 26 puta, ukljuÄujuÄi nagrade i priznanja od strane renomiranih institucija. On je jedan od najuticajnijih arhitekata svoje generacije, Äiji rad ostavlja dubok peÄat u svetu arhitekture, ostavljajuÄi neizbrisiv trag svojim delima i vizionarskim pristupom dizajnu.
Tokom naÅ”eg razgovora, osetio sam duboko uvažavanje prema mom radu i znaÄaju āgrenef-a“ za arhitektonsku zajednicu kod nas. Na sve strane su bili, pored nekoliko naÅ”ih, strani struÄni Äasopisi, kojih ima toliko, da sa sigurnoÅ”Äu mogu potvrditi da nikada nisam sreo nekoga ko je pretplaÄen na viÅ”e graÄevinsko/arhitektonskih Äasopisa, Äiji sadržaj upijaju i njegove kolege iz biroa VIA. Goran je osoba s izraženim stavom i vizijom, a njegove jasno povuÄene granice u vezi s tim Å”ta želi ili ne želi raditi otkrivaju njegovu odluÄnost i profesionalni integritet.
Osim impresivne karijere u arhitektonskom projektovanju, važno je napomenuti da Goran VojvodiÄ takoÄe deli svoje bogato znanje kao profesor na Arhitektonskom Fakultetu u Beogradu, a njegova predanost obrazovanju mladih arhitekata postavlja ga u ulogu jednog od najinspirativnijih profesora.
Verujemo da Äe Goran nastaviti svoj put i doprinos arhitekturi, inspiriÅ”uÄi nove generacije arhitekata i otvarajuÄi put ka inovacijama u ovom kreativnom polju. Prenosimo jedinstveni pogled u svet arhitekture kroz oÄi jednog od njenih najistaknutijih protagonista.
Kada je Goran VojvodiÄ shvatio da Äe upisati arhitekturu i ko je na fakultetu imao najviÅ”e uticaja na Vas i Äija predavanja su Vas najviÅ”e inspirisala?
Ne postoji racionalno objaÅ”njenje otkud Goran VojvodiÄ u svetu Arhitekture, jer u okruženju ne postoji niko približne struke, niti edukacije. Moje oÄi su bile uglavnom uprte ka nebu i letelicama jer je moj otac bio pilot JRV – Jugoslovenskog ratnog vazduhoplovstva. BuduÄi da je veliki deo mog deÄaÄkog odrastanja bio vezan za vreme provedeno na vojnom aerodromu Batajnica kod Beograda, sve je ukazivalo na veÄ zacrtan put. No pojavom dioptrijskih naoÄara izgubio sam perfektno zdravstveno stanje, moguÄnost upisa u Vojnu akademiju – da istaknem sopstvenu kandidaturu āÄuvara naÅ”eg nebaā. Žal je postojala neko vreme, a onda je niÄim izazvana Arhitektura uÅ”la na velika vrata u moj život, sve do danaÅ”njih dana.
Ta ljubav nije bila toliko eksplicitna od samog poÄetka, studirao sam izmeÄu dva treninga (rukometa). Ivo AntiÄ, profesor kome svakako dugujem veliku zahvalnost u formiranju mog studentskog profila je umeo da kaže… āAjte Vi kolega sa tom sportskom torbom da zavrÅ”im prvo sa Vama, pa da idete, da mi ne bunite ostale studente, jer vidim da je sport VaÅ”a preferencijaā. MeÄutim, ostajao sam.
Akademik AntiÄ je imao neverovatnu moÄ da vas zaintrigira, provocira, jednostavno ākupiā. Vremenom se moje studiranje izmeÄu dva treninga transformisalo u treninge posle studija. Naklonost je, usuÄujem se reÄi, bila obostrana. Äitam je u reÄima izgovorenim mnogo godina kasnije, kada je prof. AntiÄ bio sticajem okolnosti na jednom od mojih objekata āvrlo dobro si ovo napravio – nisam iznenaÄen, Äak ni onim Å”to te nisam uÄioā.
Diplomirao sam kod Dejana NastiÄa (hotelskim kompleksom u Premanturi, Istra), profesora izuzetne kreativne nadahnutosti i pozitivnog, ali vrlo neformalnog odnosa prema samom procesu studiranja. Predavanja Ranka RadoviÄa su bila dogaÄaj za nezaborav. Svojom Å”irinom duha, izuzetnim obrazovanjem, visprenom i vickastom pojavom, je ostavio neizbrisivi trag u mnogim generacijama studenata beogradskog AF. Naprosto Persona grata.
Malo ljudi zna da ste Vi bili uspeÅ”an sportista, ustvari rukometaÅ” koji je igrao rukomet na vrhunskom nivou u RK āPartizanā iz Beograda. Kada ste dobili ponudu 1989. godine da preÄete u jedan nemaÄki rukometni klub, Vi ste postavili samo jedan zahtev vlasnicima kluba?
Rukomet je, a prethodno koÅ”arka, pa atletika, bio moj mladalaÄki filter, mesto pražnjenja, ali i vrlo bogatog socijalnog života, odrastanja. Ispostavilo se i Å”ansa za Å”irenjem profesionalnih vidika. U to vreme sam bio zaposlen u beogradskom CIP-u, pod rukovodstvom nezaboravnog inženjera Milutina MrkonjiÄa. Prilikom jedne turneje po NemaÄkoj dobio sam āpoziv (i uslove) koji se ne odbijajuā. Uzvratio sam samo jedinim zahtevom – Arhitektura je neÅ”to Å”to je veÄ bila moja svakodnevnica i nje se ne želim odreÄi. U to vreme (1989) igrati profesionalno neki sport, i biti inženjer u radnom odnosu (i to iz ātamo neke Jugoslavijeā) je bila priliÄno retka, nespojiva pojava. UpornoÅ”Äu i sticajem sreÄnih okolnosti sam otpoÄeo saradnju sa biroom prof. Walter J. Kringsa.
Ostalo je kako na filmu, rezultiralo vrlo plodonosnom saradnjom na obostrano zadovoljstvo – njegovo da je i pored poÄetne neverice dobio vrlo kreativnog saradnika, moje – da sam dobio priliku da radim – projektujem najrazliÄitije objekte, paralelno uÄeÄi sve Å”to se na fakultetu nije moglo. To angažovanje je naposletku rezultiralo osnivanjem zajedniÄkog biroa i znaÄajnim realizacijama.
Koliko je rad u NemaÄkoj u projektnom birou āW.J. Kringsā uticao na VaÅ”u kasniju karijeru u Srbiji ili Vas oblikovao i Å”ta je ono najznaÄajnije Å”to ste tamo nauÄili?
Deo mog stvaralaÄkog opusa je vezan za angažovanje van zemlje – Rusija, Francuska u poslednje vreme i nekoliko aktuelnih projekata u GrÄkoj. Ali svakako i po obimu i dužini trajanja ānemaÄki opusā je u najveÄoj meri obeležio moj profesionalni portfolio. Svaka sredina nosi svoje specifiÄnosti, ali je zajedniÄki imenitelj isti – Arhitektura. Razlika se može prepoznati u sposobnosti sistema i pojedinca, odnosno u sumarnom kapacitetu broja i kvaliteta moguÄih odgovora na zadatu temu. Tu su sadržani kulturno nasleÄe, ekonomska moÄ, ali možda i najvažnije utemeljenost legislative – planskih i pravnih akata kojim je struka definisana. To je neÅ”to Å”to me je obogatilo, praktiÄno formiralo kao arhitektu profesionalca i Å”to veÄ dugi niz godina nastojim (sa manje ili viÅ”e uspeha) da prepoznam i primenim u naÅ”oj sredini.
Vi ste projektovali dosta znaÄajne objekte u NemaÄkoj. Da li možete sa naÅ”im Äitaocima podeliti barem deo VaÅ”eg portfolija iz perioda dok ste tamo radili?
Sopstvenu situaciju bih mogao porediti sa Äuvenim iskazom āGenius Loci – idealno mesto postojenjaā, naravno u prenesenom znaÄenju – zadesio sam se u NemaÄkoj 1989. godine kada je sruÅ”en Berlinski zid i ostvarena enormna ekspanzija investicija i angažovanja arhitekata na teritoriju IstoÄne NemaÄke. BaveÄi se strukom, imao sam prilike da se suoÄim sa dosta razliÄitim temama i izazovima od kojih je veÄina i realizovana – stambeni i rezidencijalni objekti, poslovni, Å”kole i trgovaÄki centri… jako puno angažovanja, razliÄitih tipologija.
NagraÄivani ste Äak 26 puta za realizovana dela u zemlji i inostranstvu od strane Muzeja primenjenih umetnosti, Salona arhitekture u Novom Sadu, Saveza arhitekata Srbije, BPB trofeja, BIG SEE Architecture Award, Udruženja arhitekata Srbije. Dobitnik ste i Borbine nagrade za arhitekturu, Aprilske nagrade grada Beograda za arhitekturu i urbanizam, kao i Velike nagrade arhitekture Saveza arhitekata za životno delo. Koje su Vam nagrade najdraže i Å”ta je ono na Å”ta ste najponosniji?
Nagrade nije lako valorizovati, razvrstavati. One su naprosto rezultat prevashodnog angažovanja, primarno zbog same poslovne obaveze, potom i želje da uraÄeno prikažete, a tek naposletku usledi (ili ne) prepoznavanje struke. BuduÄi da sam i sam bio nebrojano puta Älan raznih žirija, usuÄujem se reÄi da bi verovatno deo od tih 26 nagrada otiÅ”ao na druge adrese, da su oni koji odluÄuju bili drugaÄijeg promiÅ”ljanja, estetike. Naprosto, u datom momentu su se stvari poklopile, neke na sreÄu a neke bez lažne skromnosti i potpuno zasluženo.
Sve te nagrade imaju svoje mesto – obeležavaju deo mog angažovanja i ne treba ih potencirati – izvlaÄiti iz konteksta, ali bih svakako morao Nagradu Saveza Arhitekata Srbije za životno delo za 2009. godinu isturiti u prvi plan kao neÅ”to na Å”ta sam svakako ponosan. Ne samo zbog toga Å”to sam, mislim, najmlaÄi dobitnik te nagrade, ne zato Å”to je dodeljuju prethodni laureati tajnim glasanjem veÄ zato Å”to je to nagrada struke istaknutim pojedincima koji su svojim angažovanjem na viÅ”e decenijskom nivou Äinili na afirmaciji profesije, kvalitetu životnog okruženja i edukaciji sredine u kojoj stvaraju. Kao apsolutno neophodan Äin zahvalnosti na liÄnoj promociji i svemu postignutom moram naglasiti da to ne bi bilo moguÄe bez prisustva profesionalne, kolegijalne i pre svega ljudske podrÅ”ke cenjenih investitora, izvoÄaÄa, kolega projektanata i porodice.
Koje su glavne oblasti arhitekture na koje se fokusirate i koje vrste projekata najviŔe volite da radite i kako VaŔ tim iz Biro VIA pristupa održivosti i ekoloŔkim pitanjima u arhitektonskim projektima?
Arhitektura je neodvojivi pratilac druÅ”tvenih, socijalnih i ekonomskih kretanja prosto reÄeno u pratnji je zakona tržiÅ”ta. To veÄ neko vreme u naÅ”oj sredini podrazumeva dominaciju investicija na polju stanogradnje kolektivne i pojedinaÄne – rezidencijalne. Odatle sledi i fokus angažovanja naÅ”eg biroa da kroz inicijalne koncepte, preko projekata za dozvole i realizacije iskažemo sopstvene kreativne kapacitete.
Nagrade sam nekako pobrojao, barem one najznaÄajnije, ali kada bih to hteo isto da uradim sa VaÅ”im projektima u Srbiji mislim da bi mi trebalo dva lista. Da li možete izdvojiti 10-ak najznaÄajnijih projekata u zemlji na koje ste najponosniji, bez obzira da li su bili nagraÄivani ili ne?
Meni je data Å”ansa da stvaram i da se realizujem na raznovrsnim poljima – tipologijama arhitekture. To je dragoceno iskustvo, ne samo zbog posla (svaki projektantski angažman je novi izazov) veÄ i zbog prilike da se provere sopstveni kreativni kapaciteti, nauÄi neÅ”to novo, proÅ”ire profesionalni vidici. Ipak, iako sopstveni angažman doživljavam pozitivnim, u smislu razliÄitosti i proizvedenog, ostaje izvesna žal zato Å”to nije bilo mesta za javne objekte kulture i sporta. Nadam se da Äe se to promeniti i da Äe veÄ spremljeni projekti (kao rezultat pobedniÄkih konkursnih aktivnosti – Å”to daje dodatnu dimenziju i ispunjenost) uskoro uÄi u realizaciju. ReÄ je o objektu Muzeja grada Beograda, objektu MK zadužbine kao i projekat Sportskog centra VraÄar, svi u Beogradu. TakoÄe velike nade polažemo u realizaciju hotelskog kompleksa na Kritu u saradnji sa kolegama iz GrÄke za ameriÄki lanac hotela.
Ono Å”to je do sada obeležilo moju profesionalnu karijeru, delom i okruženje u kome se nalaze objekti i koje svakako moram staviti na VaÅ”u listu su: Poslovni centar Gemax, Upravna zgrada KoÅ”arkaÅ”kog saveza Jugoslavije, Rekonstrukcija Francuskog Kulturnog centra i beogradske filharmonije, poslovni objekti Anex, Porche SCG svi u Beogradu i Kragujevcu, rezidencijalni objekti na Dedinju, Senjaku, Herceg Novom… da ne nabrajam viÅ”e, jer karijera od 40 godina neprekidnog stvaranja nosi i Å”ansu da se dosta toga i uradi.
Možete li nam reÄi neÅ”to viÅ”e o VaÅ”em iskustvu na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu i koji su Vam bili najznaÄajniji trenuci u karijeri profesora?
Rad sa mladim ljudima je vrlo zahtevan, inspirativan i obavezujuÄi. Moj angažman na Arhitektonskom fakultetu je zapoÄeo joÅ” āu proÅ”lom vekuā. Na poziv akademika profesora Milana Lojanice, koji je prvi prepoznao potrebu, ali i kapacitet nekolicine arhitekata sa znaÄajnom praksom, za angažovanjem u nastavi. Ta saradnja je potrajala par godina da bih se potom vratio na fakultet u zvanju profesora 2014. godine na insistiranje tadaÅ”nje uprave. Prihvatio sam se tog angažmana sa velikim entuzijazmom, ali i obavezom, željom da āvratimā barem delom ono Äime su me zadužili moji profesori. Rezultiralo je razmenom ogromne pozitivne energije, meÄusobne zahvalnosti, oseÄanjem ispunjenosti zbog spoznaje da su ti ,,mojiā studenti prepoznali Arhitekturu i sopstveno mesto na najkvalitetniji naÄin.
U razgovoru sa Vama shvatio sam da ste āÄovek detaljaā sa izraženim stavom i integritetom. Koliko ste sve to preneli na rad, filozofiju i pristup Biroa VIA prema arhitektonskim projektima?
Od svih profesija u kojima postoje kreativni procesi nastajanja Arhitektura je daleko najkompleksnija. Ona jeste multidisciplinarna kategorija, s jedne strane umetniÄka – inicijator svega, sa druge strane (ne manje važne) je taj inženjerski, tehniÄki aspekt koji podržava onaj kreativni, gde mesto od izuzetne važnosti zauzimaju izvoÄaÄki detalji rukovoÄeni poimanjem znaÄaja i mesta u tvorenju Arhitekture. Sopstveno iskustvo sam pretoÄio u monografiju āArhitektura detaljaā (Architecture of Details, 2019), izdavaÄa Univerzitet u Beogradu – Arhitektonski fakultet.
Publikacijom je prezentovan projektantski odgovor na razliÄite programske, prostorne, pa i finansijske okvire prepoznajuÄi mesto detalja u raznobojnosti arhitektonske artikulacije, funkcije, forme, materijalizacije i realizacije.
Merilo svakog dobro osmiÅ”ljenog, projektovanog, a potom i realizovanog objekta je kvalitet detalja. To je presudna pozicija iz koje proistiÄu prostorni i estetski kvaliteti, samim tim i identitet objekta. Za sve arhitekte angažovane u naÅ”em birou to je naprosto āopÅ”te mestoā – respektabilan odnos prema detalju kao osnovnom i zavrÅ”nom segmentu u kreativnom procesu formiranja objekta, svojevrsna indentifikacija – potpis.
Ko su arhitekte kojima Goran VojvodiÄ āskida kapuā kod nas, a ko na svetskom nivou i koje su VaÅ”e omiljene savremene arhitektonske tendencije i kako ih integriÅ”ete u VaÅ” rad?
Iako je moj stav da smo kao profesija u velikoj meri stagnirali, pa Äak i nazadovali u odnosu na naÅ”e prethodnike – da pomenem samo BraÅ”ovana, DobroviÄa, ZlokoviÄa, KrstiÄa, AntiÄa, Mihajla MitroviÄa ipak ne mogu da ne navedem i pozitivne primere planiranja i izgradnje gde se izdvajaju objekti B. MitroviÄa, V. MilunoviÄa, A. StjepanoviÄa, J. IvanoviÄ-VojvodiÄ, V. Lojanice, D. MiletiÄa, Z. AbadiÄa, D. MiljkoviÄa, L. Kuzmanova… verovatno sam mnoge izostavio, naravno bez namere da se umanji znaÄaj njihovih dela. Svetska scena je daleko Å”ira, disperzivnija i shodno kapacitetima plodonosnija. Ako stavimo po stranu rad bardova arhitektonske scene, sa dalekosežnim uticajima na arhitekturu danaÅ”njice Mies Van Der Rohe, Le Corbusiera, Oscara Niemeyera i drugih, moj glas bi iÅ”ao liku i delu Santiaga Calatrave, Alvara Size, Davida Chiperffilda i fantastiÄnog Carla Scarpe – kreatora fascinantnog dizajna, koloritne uravnoteženosti i konstruktivne inventivnosti. Njihov rad, kao i ogromnog broja drugih nepomenutih, zasigurno imaju izuzetan uticaj na savremene tokove i paradigme u arhitekturi. Odatle crpim i sopstvene inspiracije, ali i edukaciju pogotovo u onim tipologijama koje su manje zastupljene u smislu investicija sredine u kojoj boravim.
Danas se gradi sve viÅ”e, ali je arhitekture sve manje u veÄini objekata. Kako reagujete na trendy investitore koji žele viÅ”e kvadrata a manje ili niÅ”ta arhitekture i da li takvi stignu od velikih vrata u VaÅ”em birou do VaÅ”eg stola?
Zakoni tržiÅ”ta i krupnog kapitala su priliÄno jednostavni i neumoljivi. U vremenu u kom osiromaÅ”ena država nije viÅ”e u stanju da finansira ne samo velike i znaÄajne projekte pojavljuju se privatni finansijeri u priliÄnoj meri neiskusni i Å”to je joÅ” opasnije needukovani, Äiji je primarni interes profit. Uz sveukupnu podrÅ”ku strukture na vlasti imamo sveopÅ”ti urbanistiÄki, projektantski galimatijas, kroz izmenu planova, nepoÅ”tovanje pravila gradnje ācopy pasteā arhitekturu koju sam nekom prilikom krstio u āosvetu loÅ”ih Äakaā. NaÅ”a ulazna vrata u biro koja su stvarno impozantnih dimenzija (visine 318 cm) su zatvorena za takav profil investitora. Uloga arhitekte je viÅ”eslojna, izmeÄu ostalog i edukativna i to je osnovni preduslov u komunikaiciji sa potencijalnim investitorima – poÅ”tovanje meÄusobnih pozicija i uloga.
NaÅ” Äasopis promoviÅ”e energetski efikasne materijale, pa ne mogu a da Vas ne pitam kako tehnoloÅ”ki napredak utiÄe na VaÅ”u arhitekturu i projekte i u kojoj meri koristite nove tehnologije i energetski efikasne materijale u svom radu?
Angažovanje u struci podrazumeva konstantnu informisanost, edukaciju, u svim segmentima pa i po pitanju ekoloÅ”ke održivosti, prepoznavanje strukovnih trendova, kreiranje arhitekture sa postulatima inovativnog uz primenu novih tehnologija i redefinisanje kako materijala, tako i naÄina njihove implementacije. Pored prepoznate potrebe i želje za dosezanjem viÅ”eg nivoa, kvalitetnije i energetski opravdane arhitektonske produkcije, velika prepreka u naÅ”em radu je nepostojanje kolektivne svesti, delom i neprepoznavanje benefita takvog ulaganja od strane investitora. Konstatujem, nažalost, da je zelena agenda joÅ” uvek u povoju.
Kako integriÅ”ete praktiÄno iskustvo i rad na stvarnim projektima u nastavni plan na Arhitektonskom fakultetu kako biste studentima omoguÄili da razvijaju relevantne veÅ”tine?
Nastava na fakultetu je organizovana kako prema godinama studija, tako i prema (uproÅ”Äeno reÄeno) tematskim oblastima i specifiÄnim tipologijama. A obzirom na vrlo sadržajnu umetniÄku praksu, sa velikim brojem projektovanih objekata, Å”to znaÄi i adekvatno iskustvo u realizaciji. Trudim se da svojim studentima približim i onu drugu stranu – realnost isprojektovanog, odnosno sve one aspekte koji proistiÄu iz projektantskih odluka, a koji u toku realizacije Äine taj proces manje ili viÅ”e adekvatnim, ispravnim. Za sve postoji alternativa, ali je potrebna veÅ”tina da se radom na konkretnim projektima odaberu najkvalitetnija reÅ”enja, adekvatni materijali, prepoznaju zahtevi i uslovljavanja drugih struka. TakoÄe, uÄeÅ”Äe u realizaciji je od neprocenljivog znaÄaja i vrednosti za sticanje konkretnog znanja. Studenti na praksi, ali i po zavrÅ”etku Å”kolovanja su rado viÄene kolege u naÅ”em birou. Tim naÄinom ukazujemo zahvalnost naÅ”im uÄiteljima, dajuÄi sveukupnim kapacitetima struke svojevrstan doprinos, kao obavezu ali i oseÄaj profesionalne odgovornosti.
Sigurno Vas studenti pitaju za savete nakon zavrÅ”etka studija. Svi znamo da su nove generacije po prirodi dosta ābrze i nestrpljiveā. Iskustvo je neÅ”to Å”to se stiÄe i nikako se ne može ādownloadovatiā. Koji savet dajete mladim arhitektama koji tek zapoÄinju svoju karijeru?
VaÅ”a potpuno ispravna konstatacija o nestrpljivoj brzini dolazeÄih generacija arhitekata nas vodi ka drugoj floskuli ānepodoÅ”ljivoj lakoÄi postojanjaā Å”to svakako nije i ne može biti modus operandi struke kojom se bavimo. U svom radu sa studentima negujem jednu izuzetno jasnu i precizno argumentovanu suÅ”tinu – Arhitektura je artikulisani oblik delovanja u vremenu, prostoru i materijalima sa vrlo vidljivim ishodom.
Savetujem ih onom Å”to su mene uÄili bardovi arhitektonske scene, pre svega Ivan AntiÄ ā āArhitektura je sklad izmeÄu konstrukcije, funkcije, i oblika, razraÄen odnos prema okruženju, proporcionalnost, znalaÄka upotreba materijala, savremenostā. Poznata AntiÄeva reÄenica je āda ono Å”to nije funkcionalno nije ni lepoā (iz intervjua sa Dijaniom MilaÅ”inoviÄ MariÄ). Savetujem ih da se Å”kolovanje u Arhitekturi ne zavrÅ”ava sticanjem zvaniÄne verifikacije – diplome, veÄ je to kontinuirani proces ulaganja u sopstveno profesionalno biÄe. I ako jednog dana svoj posao pretvore u hobi, sva težina angažovanja, neprospavane noÄi ne mogu umanjiti oseÄaj ispunjenosti uÄinjenim, zadovoljstvo stvaranja.
Prilikom posete VaÅ”em birou ja sam bio pozitivno Å”okiran kolekcijom Äasopisa koji se nalaze na vaÅ”em stolu i policama. Rekli ste mi da godiÅ”nje izdvajate oko 2000 eura za pretplatu i ja Vam skidam kapu. Koji su Äasopisi u VaÅ”oj mladosti, a koji danas, uticali na VaÅ” rad i možda Vam dali neke ideje?
Vreme u kome sam studirao (1978-84) je bilo obeleženo ne tako masovnom i dostupnom literaturom i informisanoÅ”Äu, barem ne u smislu danaÅ”njeg znaÄenja te reÄi. Fakultetska biblioteka, knjige i tek poneki retki Äasopisi koji su stizali u naÅ”e knjižare, ili su donoÅ”eni sa putovanja u inostranstvu – koje takoÄe nisu bila preÄesta pojava. Tako da primeri francuskog AA, Domusa, AD, Japanske JA su bili doslovno praznik za oÄi gladne novih spoznaja, Å”irenja vidika. Moj ānemaÄki periodā mi je omoguÄio susret sa āDetailā Äasopisom, praktiÄno udžbenikom, tematski formiranim meseÄnikom izuzetnog kvaliteta i Å”irine. Tu sam i spoznao svu snagu i ulogu detalja u arhitekturi. Kasnijim poslovnim angažovanjima, putovanjima na Venecijanska Bijenala, festivale svetske arhitekture, upoznajem se sa austrijskim magazinima Architektur Aktuel, AIT-om, ali i italijanskim The Plan, magazinom izuzetnog sadržaja i pojavnosti.
Koliko su za Vas znaÄajni naslovi koji izlaze iz naÅ”e izdavaÄke kuÄe, mislimo na āgrenefā, Äasopis āPodoviā i Äasopis āProzori+Vrataā i kakav je VaÅ” komentar na naÅ” rad i motiv da prezentujemo iskljuÄivo domaÄu arhitekturu, naÅ”e arhitekte i njihove projekte i nove i energetski efikasne materijale?
Jedan od osnovnih problema arhitektonske struke je nedovoljna i neadekvatna vidljivost u Å”iroj javnosti. Razloga za to ima mnogo, ne bih da ih elaboriram, ali svakako struka iziskuje pomoÄ – podrÅ”ku. NaÄin prezentovanja kako pojedinaca, tako i arhitektonske scene u celini kroz VaÅ”a pomenuta izdanja je svakako jedan od izuzetno važnih doprinosa arhitektonskoj afirmaciji. Tim pre Å”to su u fokusu arhitekti, projekti i realizacije kojima se prepoznaju vrlo evidentni i narastajuÄi kapaciteti nacionalne struke.
Koga biste predložili za sledeÄi intervju i zaÅ”to?
Prednost bih dao onima koji dolaze – mlaÄim arhitektonskim praksama (ali sa veÄ zavidnim realizacijama) kolegama iz AKVS studija AnÄeli KarabaÅ”eviÄ i Vladimiru Sudžumu i Re:Act dr Grozdani Å iÅ”oviÄ i Dejanu MilanoviÄu. Njihova profesionalna i akademska angažovanja su rezultirala nizom pobeda na konkursima, znaÄajnim realizacijama, strukovnim angažovanjima koja daju veru u buduÄnost arhitekture na naÅ”im prostorima.